A csibe, vagy a kotlós bontja ki a tojást?
2013. július 01. írta: Rosa Rugosa

A csibe, vagy a kotlós bontja ki a tojást?

A kendermagos kotlóstyúkom alatt vettem észre. A kelő tojásokról a tojás kb. harmadnyi felületén le volt csipegetve a külső héj. Már máskor is észrevettem, másik kotlóstyúknál, hogy a kelő tojás, a csibe csőrénél kívülről volt befelé törve. Elsiklottam a dolog felett, de most a kendermagos alatt elgondolkoztam azon, hogy talán a kotlós nem csak az utolsó napokban folyamatosan hallható metronómszerű kattogásával hívja a csibéket a szép új világba, hanem esetleg a tojáshéj feltörésében is segítségére van?

A bejegyzés trackback címe:

https://tyukudvar.blog.hu/api/trackback/id/tr245374362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bobitka 2013.07.01. 17:23:36

Szinte biztos, hogy a kotlós a tettes.

luki1990 2013.07.02. 09:02:44

hello, nem tudja valaki h mitől lehet?:(

havertól vettem egy kotlóst kb. másfél hónapja 10 tojás volt alatta.. mikor megvettem 1 hét volt vissza már csak, és 7 tojást volt alatta.. majd a kelés előtt már csak 5.. mert összetörte... maradék 5-be pedig 2 halott csibe volt...

vettem tojásokat, újraültettem, most van a 20. napba a kotlós... 2 hétig nem volt semmi gond mind a 19 tojás rendben volt.. utolsó 5 napban meg gondolom h törte össze tojásokat.. először 1-et amibe csibe volt, aztán 2-öt azokban is volt csibe már ki voltak fejlődve és mind halott.. most ott tartok h már csak 12 tojás van alatta 7 et összetört aban 5-ben volt csibe.. ma is összetört 1-et de csibe élletelen..:S nem tudo m h mért.. és tojásokban nem hallok csipogást.. pedig 1 nap van hátra..

luki1990 2013.07.02. 09:05:01

nem tudom h mi lehet.. kotlós összetöri oké... kelés előtt 1-2 nappal akkor is élnie kellene a csibének nem? amit összetört tojást.. eddig 5-ből mind halott amit összetört kelés előtt pár nappal.. és most meghalgattm a tojásokat nincs bennük csipogás... gondolom mind halott benne.. de nem most haltak bele.. mert amit összetört 2-3 napja tojást már ott halott csibe.. pedig teljesen nagy.. nem értem..

Bobitka 2013.07.04. 13:09:41

Hogy mik nem történnek!!!
A Blikk írja:
Az India Uttar Prades államában egy kakas állítólag minden harmadik napon tojást rak. A kakas gazdájának háza körül tömegek gyülekeznek, egyesek pénzt is ajánlanak, mivel az állatot isteni ajándéknak vélik - írta a The Asian Age indiai napilap riportja. Helyi állatorvosok javasolták, a "csodakakast" bocsássák egy kutatóintézet rendelkezésére, hogy az orvosok megvizsgálhassák, mi okozza a jelenséget. Nem tudni, végül így lesz-e.

redrabit 2013.07.06. 12:39:39

@luki1990:
Szia...
Nekem is hasonló dolog történ az idei keltetésnél. Sorba törte össze a tojásokat a kotlós, majd a kikelésnél nekem is a tojásba szorultak a kicsik... Egy maradt meg..azt nevelgette a kotlós, de már a 4. hét után mindig meglógott a csibétől. Nem akarta már nevelgetni. Összeengedtem a nagyokkal, de nagyon félt a csibe és mindig megtalálta a menekülő utat, ezért gondoltam még menjenek vissza az elkülönítőbe ...6. héten engedtem össze a bandával ismét. Fél nap alatt kinyírták a csibémet.
Nagyon megviselt mindenkit...nem ültetek többet...:( ...
Sőt még a kotlósomat is lebeszélem ezek után az ücsörgésről ( a japánokat már sikerült is ledumálni a kotlásról :)
Jó tanács nincs....de , ha valahonnan kapsz , légy szíves oszd meg velem is ...
Köszi
R

Vavali 2013.07.10. 08:02:03

Sziasztok! Én azt hittem össze lehet engedni a kotlóssal+csibéi és a többi nagyot. A szomszédban semmi baj ezzel. Akkor mégis külön kellene zárni? Már 9 törpém kelt ki 5 napja (géppel), de nem érdekli a nagyokat - bár még "ketrecben vannak".

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.07.10. 21:41:34

@Vavali: Szerintem ha van elég sok helyük és a kicsik is el tudnak bújni, akkor meg lehet próbálni összeereszteni. De azért figyeld őket, nem tudom mekkora helyen vannak.
@redrabit: Sajnálom.:((
@luki1990: Én kezdem azt gondolni, hogy a kotlós talán akkor kezdi törni a tojást, ha esetleg segíteni akar a csibének. Nálunk tuti ez volt, mert a kotlós nem kinyírta, hanem szépen elkezdte lefejteni a héjat. lehet túl száraz volt a belső rész és azért próbált segíteni, nem tudom.
Talán nálad is az lehetett, hogy érezte, hallotta, amikor a csibék belepusztultak a tojásba - de ez csak az én megérzésem, semmi komoly.

Vavali 2013.07.11. 09:50:26

@Rosa Rugosa: Éjszaka el tudom zárni őket, nappal meg jó nagy területük van (biztonságosan körbekerítve), és hála a nagyok se erőszakosak, békés jószágok így reménykedem. :) Mára már a kotlós alól 3 kicsi nézett ki, még 6-ot várok. Hétvégén ha akarnak kiengedem őket - persze felügyelettel :)
Tojástörés - nálunk hozzá se nyúl a kotlós, a kicsik maguktól kezdik meg. Úgy néztem ma reggel az összesen van lyuk, így remélem mindnek sikerül. Csak nehéz nem cseszegetni a kotlóst, annyira kíváncsi vagyok (ez az első kotlósos kelésünk).
süti beállítások módosítása