Új év 2013
2013. január 07. írta: Rosa Rugosa

Új év 2013

Átléptünk az új évbe. Tettetek fogadalmat? Én már leszoktam róla, csak néhány kósza gondolat érinti az újévi fogadalmakat. De lehet csak meghökkentem, hogy elmaradt a világvége és nem voltak terveim a jövőre...

Mit is várok ettől az évtől? Milyen mérleggel kezdem az évet?

Lesz mit javítani a dolgokon a jövőben.

Nem írtam a kukorica betakarításáról. Miért is? Hát azért, mert nem lett betakarítva. Tiszta ciki, de ott állt kint a földön, kb. leszedünk róla egy hétre valót, aztán annyi. Nem készült el a góré, nem is volt hova betenni. de legalább addig eljutottunk, hogy fel lett szerelve a hordóra egy kukoricamorzsoló, így egy zsák kukoricát pillanatok alatt le lehet darálni. Most végre ugyan leszedtük, de a szárak még kint állnak a földön, szóval ne rólam vegyetek példát... Ezt azt hiszem jövőre nem így kéne csinálni...

A libák. Élnek és virulnak. Ennek nagyon egyszerű oka van, mégpedig az, hogy most kezdenek ivaréretté válni és olyan násztáncot lejtenek, hogy úgy döntöttünk, még maradnak, talán lesz kisliba. Jaj, hogy az ember mindenféle hülye indokokat talál, hogy miért ne vágja le őket! Mondjuk a párosodási gyakorlatok során arra is fény derült, hogy Kázmér a nő és Montisa a férfi ( jaj Istenem, ezt már bebuktuk Hose Armandónál is...) De egyszerűen rájuk nézek és nem tudok Kázmérra mint nőivarú egyedre tekinteni. Tehát várjuk a tojásokat...

A tyúkjaim. Szépek, jól vannak, mióta a libák megtépték a kis kopasznyakút a tojóládában, azóta egy darab tojást sem tojnak. Csak abban reménykedem, hogy ha ilyen egészségesen kezdik az új évet, akkor hamarosan megajándékoznak sok-sok tojással! Azt hiszem új tojóládát kell készítenem, vagy keresgélhetem a legrettenetesebb helyeken a tojásokat. Most elkezdek nekik csíráztatott búzát adni, mint ahogy arról itt írtam ( Mit eszik a tyúk télen ), remélem jó hatással lesz a tojókedvükre.

Egy nagyon érdekes néprajzi írásra találtam, hamarosan (már nem ígérek semmit) megosztom veletek. Ez alapján szeretnék tojófészkeket készíteni, amibe majd a kotlósaimat is megültetem. Idén sokkal több csibét szeretnék keltetni, mert az az igazság, hogy a saját "fejlesztésű" egyedeim gyönyörűek lettek! Nem aprók, de szép vékony lábúak és sokkal egészségesebbek és találékonyak, mint a régi tyúkjaim. Idén kipróbálom, hogy kb. 30 tojást a kotlósok alá teszek.

Most kinéztem az ablakon, a reggeli evés-ivás után a tyúkjaim kicsit lazítanak, egy kupacban. Mit mondjak, az összes vakarózik. Tetű fronton a helyzet változatlan. És még mindig ugyanolyan tanácstalan vagyok, hogy akkor most mi frászt kezdjek ezzel a problémával? Ha kicsit jobb idő lesz, akkor tartok egy alapos óltisztítást meg egy klórmeszes meszelést. A hamut idén nagy zsákokban gyűjtöm (persze előtte egy fémvödörbe teszem, hogy kihűljön, régebben sikerült így kiégetnem a kukánk oldalát. Mindenképpen elkészítjük a fedett hamus-homokos-kénporos porfürdőt nekik.

Aztán azon is el kell lassan gondolkozni, hogy a régi tyúkokat ősszel le kéne vágni, elérik 3. évüket és úgy olvastam, innentől sok hasznot nem hajtanak. De valahogy nagyon sajnálom őket, meg olyan fura, hogy velük indult, róluk szól ez a blog és akkor ez a vége... Lehet kapnak még pár évet pusztán hogy tudományos megfigyeléseket végezzek rajtuk... jó kifogás, nem igaz?

A két kutyánk is megér egy posztot. Az egyik, mint valami szuper keresőkutya, bárhol kiszagolja a tojásokat és meg is eszi őket. A másik pedig a tyúkok elkapására vetemedett, de hogy miért, nem tudom. Minden esetre nagy dilemma, hogy mi legyen vele. Egyrészt nem tartom etikusnak, hogy megszabaduljak tőle, másrészt rohadtul elegem van abból, hogy az életem lassan egy folyamatos kárelhárítás, hol az egyik, hol  a másik hülye állatot kel elrekeszteni, megkötni visszaüldözni a helyére és sorolhatnám. talán először a fejemben kéne rendet tenni, aztán lehet az udvarban is...

Így végezetül had köszönjem meg mindannyiótoknak az elmúlt évet, hogy olvastatok, írtatok, hozzászóltatok, a blog nélkületek nem élne!

Szép és izgalmakkal teli új évet kívánok nektek és persze ne fosszatok meg attól, hogy a ti jövőbeni tyúkos terveiteket olvashassam!

A pörkölté lett csirkecomb legyen veletek!

Pitti.JPG


RR - Éva

A bejegyzés trackback címe:

https://tyukudvar.blog.hu/api/trackback/id/tr224991962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

falusisanzon.blogspot.com 2013.01.07. 14:44:45

Ó,mennyi közös pont.A kukaégetés nekem is jól sikerült.Egy idős néni azt mondta,hogy hogy tetvek ellen régen vadkendert lógattak a tyúkólba.Na nem dílertől vették, hanem a folyóparton szedték.Azt mondta,hatásos volt...

zsuzsi_buvar 2013.01.07. 23:23:25

Kovafold. Masfel eve van tyukunk, semmi eloskodo nem volt meg se rajtuk, se bennuk. Itt Diatom (Diatomaceous earth) neven ismert, de mar lenyomoztam, h otthon meg kovafold. Keverek a tapjukba is, meg a porfurdojukbe (ami szaritott jatszoteri homok es a fatuzelesu kazanbol a szitalt fahamu), meg a madarakra is szoktam szorni. Amugy kiirtotta a bazidraga csodavegyszerekre rezisztens bolhakat is a macskaimbol, a kutyakban meg nem is lattam, idonkent azok is kapnak egy adaggal. Nem mergezo, belelegezni nem ajanlott (en a kertben porozok mindenkit), de amugy abszolut artalmatlan szer. Mechanikus a hatasa (kiszaritja a parazitakat meg felvagdalja oket mert mikorszkopikusan igen eles feluletei vannak), tehat nem lehet hozzaszokni. Amikor sokat matatok vele, akkor kesztyut huzok, de engem kis mennyisegben nem is irrital.
Egy probat meger.

Fogadalmam sosem volt, ezt a jo szokasomat tervezem megtartani ;)
Sztem nyiss nyugdijasotthont, megerdemlik, ahol annyi tyuk van, a tobbi is elfer. Amugy nem elnek am sokaig es ismerosom szerint a legtobbjuk elete vegeig tojik, ha kevesebbet is, mint fiatalon. En tuti nem tudnam se magam se a pasi ravenni, h levagjuk oket, nalunk eletfogytig lesznek :) (ok, ez alszentseg, mert eszunk bolti csirket, de azoknak nem tudjuk a nevet es nem a mi kezunkbol kukoricazott, ez van)
A kutyak nalunk felnek a tyukoktol, pedig vadaszkutya mindketto (lurcher). De a fel ev, amig villanypasztor volt a kutyak meg a tyukok kozott, megtanitotta nekik, h a tyukok messzirol is tudnak nagyot csipni :D A kertbe se nagyon mernek lemenni a teraszrol, ha szabadok a madarak. Es bar nalunk a kutyak tobbnyire bent vannak, azert az remek, h nem kell felteni toluk a tyukokat. Ami plusz orom, h egy eve nem lattam rokat meg a kozelbe sem jonni. Bar nem terveztuk, h megint felallitjuk a villanypasztort, de eselyes h megis megtesszuk a nyaron, az uj generacio rokak okitasa erdekeben :P. (Bar az is lehet, h a kutyak szaga, kiszamithatatlan jelenlete a tavolletuk oka, akarmi is, nem hianyoznak)

A legutolso otletet is megosztom (nem az en otletem, de nagyon bejott a lanyoknak), ezekben a zoldhianyos idokben. Nagykerben veszek fejes salatat, iceberget leginkabb vagy kaposztat es fellogatom a kifutojukba. A madzag 2 meterrol log, pont a fejuk fole, tehat ugralniuk kell, h elerjek. A salata egy ikeas kampora van felszurva. Nagyokat nem tudnak belole szakitani egyszerre es ahogy meglokik, jol kileng, a kovetkezo versenyzo ugyes kell legyen, vagy turelmes, h megvarja meg csillapodik a lenges. Human szorakoztatasra is kivalo "salata pinata" :)))

zsuzsi_buvar 2013.01.08. 00:20:06

Dolgozni ultem ide de meg egy sort sem irtam, a te hibad :DDD
Viszont talaltam egy igen jo otletet, beviszem a komposztalot a kifutojukba. Nekunk nagy muanyag hordoink vannak, azokkal nem sokra mennenek, ezert egy nyitottat fogok nekik fabrikalni, oda dobalom ezentul a konyhai komposztot meg kerti eztazt "elovalogatasra", onnan meg majd megy a hordokba.
Netes kalandozasaim ma este mindenfele erdekes iranyba elvittek, lattam olyat, ahol a teli extra futes (=kevesebb tap, tobb tojas) erdekeben a komposzthalomra tettek fol a tyukolat, padlofutes :D.

Es arra is feny derult, miert nem tojnak a tyukok vagy egy hete szinte semmit, ui az en draga emberem literszam szorja nekik a kukoricat es a szaritott bogarat (mealworm), " mert szeretik" hat ja, en is szeretem a dobostortat, de csak alkalmakkor kapok egy szeletet, nem minden nap egy egesz tortat :P.
Matol az urnak csak tapot szabad utantoltenie, a nasiosztas en reszortom!

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.01.08. 08:19:47

@zsuzsi_buvar: De rég láttalak!:) Illetve olvastalak.

A komposztra tett tyúkól nagyon érdekes, én arról olvastam, hogy régen a korán keltetett csibéket trágyaalmon nevelték - szintén a fűtés miatt.

A másik amit írtál a szárított bogár.
Nálatok lehet olyat kapni?
Én azt olvastam, hogy régen nálunk a cserebogarakat tartósították télre a tyúkoknak.

Nem lenne kedved írni egyszer a tyúkjaitok unalmas hétköznapjairól? Biztosan más mint a mieinké.:)

Egyébként meg tessék dolgozni!!!:)

Skeletron 2013.01.09. 10:43:16

Én megfogadtam, hogy idén bármi történjen is, de a tyúkudvarnak el kell indulnia! Már több mint egy éve tervezem, de még nem sikerült mecsinálni. Azóta is ha beüt valamilyen bosszantó baj, pl elfúrom a fűtéscsövet január elején a felújítás közben az jut eszembe hogy "nah még ez is és egy nyamvadt tyúkom sincs", ha lenne mondhatnám hogy "nah még ez is, de legalább van pár nyamvadt tyúkom" :).
További szép évet!

zsuzsi_buvar 2013.01.09. 23:31:05

@Skeletron: Vagj bele MOST. OK, varhatsz a het vegeig, de ne tovabb! Mi evekig halogattuk, aztan utana egy evig minden nap vertuk a fejunket a falba, h miert nem csinaltuk elobb, mar miota ehetnenk a sajat tojast, amihez sztem nincs foghato semmi... :)
Sok sikert es szamolj be majd :)

zsuzsi_buvar 2013.01.09. 23:56:19

@Rosa Rugosa:
A mealworm az egyik leggyakoribb enekesmadar eleseg es errefele a macskak utan a madaraikat szeretik a nepek (sokan nem jonnek ra, h a ketto egyutt nem megy, hacsak nem a kerti enekesmadarakkal akarok a macskaidat etetni, eleg nagy szivatas a madarak fele kitenni az etetot es elszabaditani a macskat :P) Mindenfele speci tapokat is lehet kapni nagyon dragan. A mealworm sem olcso, bar azert lehet talalni elfogadhato aron, leginkabb nagy kiszerelesben. A tyukjaink elnek-halnak erte, ha azt a zacskot zorgetem meg, akkor ugy kovetkenk mindenhova, mintha megbabonaztam volna oket :)
Talaltam neked egy amcsi szajtot, sztem nagyon informativ. Ezek elot arulnak, en persze szaritva veszem. Viszont ahogy olvasgattam monstanaban, ebbol is csak keveset szabad adni, mert egy feherjebomba, a falank tyukok el is pusztulhatnak veseelegtelensegben, ha kedvukre falhatjak.
www.nyworms.com/mealworms.htm

En innen www.wildbirddirect.com vettem valamikor oktoberben egy fel kilos dobozzal, de meg rengeteg van, nagyon kevesat adunk, sztem ez az 5 (mostmar 8) madarnak legalabb fel eves adagja. Este szoktam adni, lefekves elott, a kukoricaval, h tele beggyel mehessenek aludni. Ja es most latom, h amazonon is aruljak es sokkal olcsobban.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.01.10. 08:40:07

@Skeletron: Ez jó! (Fűtéscső és tyúk kapcsolata...:D)
Csatlakozom Zsuzsihoz, ne várj vele, mi is évekig húztuk, aztán ezerszer elmondtuk, mire vártunk eddig?

@zsuzsi_buvar: Ez azt hiszem a lisztkukac lesz, kisállatkereskedésben nálunk is kapható. Én is találtam élő hirdetést, 4 dl lisztkukac 900 ft.

Jak, macska és madáretető, ááá. Nálunk is örök probléma, pedig a diófára úgy lógattam ki az etetőt, hogy a macskák ne férjenek hozzá. Csak az a szomorú, hogy a cinkék elkezdtek költeni a kertünkben valahol, mert minden tavasszal látom a kis cinkéket repülni tanulni és egyet-egyet mindig elfog az a gaz macska sajnos.

vizian 2013.01.12. 18:36:38

A macskák nem szeretik a tüskés fákat (pl. akác) meg a sűrű növésű tűlevelűeket. A házunk előtt áll egy ilyen normandia fenyő-féle, azt teljesen ignorálják. Nekem nagyon bevált az madarak emeleti ablakból való etetése, ide szórom a napraforgót száraz időben, itt lógnak a szalonnadarabok, tepertőfüzérek, bolti madárcsemegék. A felfüggeszthető eleség jobb mint a mag, mert hat macskánkból kettő-három azért mindig ott vár az ablak alatt a földön, hogy a lehullott magra leröppenjen egy kismadár...

redrabit 2013.01.18. 14:20:10

Sziasztok ..Megkésve , de én is befutottam , így január derekán. Kívánok mindenkinek csodás évet.
Csatlakozom az inspirálók táborához... Nem tudjuk elég korán elkezdeni a tyúktartást, mert biza rá kell jönnünk, hogy kár, hogy nem sokkal korábban tettük meg ezt.
Pont így vagyunk ezzel mi is.
Tavaly vettünk barna,letojt tyúkokat. Ketrecben tartottak voltak, eléggé tollhiányos állapotban . Viszont tojnak azóta is mint a gép . A szomszéd már levágta a sajátjait, mert neki nem tojtak már( egy helyről voltak a madárkáink) .
Mindenki panaszkodik körülöttünk, hogy alig tojnak a tyúkocskái. Bezzeg az enyémek. Lassan már nem tudom, hova tenni a tojást.
Persze minden földi jóval el vannak látva. De azért a szabadidős etetés nagyon tetszik..Azt még ki fogom próbálni ( a lógatós verziót)
Nekünk bevált amit az állatkórházban kaptunk szer . 2x befújtuk a házat, és az állatokat is ...azóta béke van ...nincs élősködő
Neostomosan a cucc neve. Nekünk 1 ampulla elég volt.

Kutyák ... a két kerti nagy kutyánk nem bántja a pipiket, ellenben a benti havanese fantáziáját igen csak cseszteti a rohangáló madársereg. Sajna már volt is egy baleset, de a kutyának fájt, nem a pipinek. ( no meg nekünk, mert nem volt olcsó a kórházi számla ) Igazából abból sem tanult az eb. Szóval rá kell vigyázni, ha kint vannak bóklászni madárkáink.
Nagyon várjuk a tavaszi jó időt, hogy a csapat ne térdig járjon a hóban , sárban . Aztán jöhet a bővítés :)

Mindenkinek jó pipitartást kívánok .

UI... Tudod , hányszor emlegettem a libáidat karácsony környékén? És akkor tessék...most meg már lassan szülők lesznek ?
Még mindig haragos a szerelmes pár ?

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.01.21. 08:57:09

@redrabit: Tetszik a kis havanese...:D
Nekem egy pincsim volt, azt állandóan meg kellett menteni a nagy kutyáktól. De a tyúkokat nem bántotta, viszont nagyon ügyesen terelte őket.
Sajnos nyoma veszett. pedig mindig rühelltem az ilyen kutyákat, de azt hiszem ha egy kicsit még öregszem tuti veszek majd egyet. Bár ilyen, mint ez volt, úgy sem lesz több.
süti beállítások módosítása