Amortizációs túra - újra itthon
2012. november 28. írta: Rosa Rugosa

Amortizációs túra - újra itthon

Megérkeztem!

Végre. Mit is írhatnék? Ott a messzi Északon tyúkot csak a tojástartón láttam két dimenzióban. Hétkor elkezdett kelni a nap,kilenckor nappal lett (lekapcsolták a közvilágítást), délig kelőben volt a nap (vagyis az ember pofájába sütött folyamatosan, de úgy hogy kettőig nem lehetett látni), déltől háromig alkonyodott (lásd előbb, csak a másik irányból), aztán beesteledett.

Szép és egyszerű házakat láttam, szuper lámpákat, egészen kedves embereket, akik szeretnek fekete dzsekigatyában és kabátban járni és imádják a láthatósági mellényeket. Amikor először ültem kocsiba 10 perc után már lerágtam a körmöm, mert nem hiszem el, hogy a tökszáraz úton, ahol semmi, de semmi forgalom nincs, mi a rákért kell a 90-es táblánál 60-al menni egymás seggében? A bunkó külföldiek meg nem bírják a tempót és előzgetik a sort, persze teljesen feleslegesen, mert pár méter múlva ismét feltűnik egy 60-al haladó karaván. Tuti a szöges gumit is csak azért használják, hogy legyen mire fogni, a lassú tempót. Na persze az se jobb, ami itt van nálunk. Sőt.

Talán írok róla egy posztot, ha már összeszedtem a képeimet.

No, de lássuk, mi történt itthon?
 Egyszerű, ha nincs itthon a gazda, cincognak az egerek. Nálunk az egerek a kutyák voltak, akik simán elkaptak egy tyúkot, kicsit később meg egy kakast. A saját keltetésű, kotlós nevelte tényleg gyönyörű kakasomat! Nagyon sajnáltam! Persze a nagymama állította, hogy ő megdorgálta őket, de hát ismerem én azt a dorgálást, a kutyák leszűrték belőle, hogy ha elkapunk egy ilyen izét, akkor a mami kijön hozzánk beszélgetni, aztán megfőzi a tollas bigyót a kuktában nekünk. Jól van, nem szép dolog más kárára poénkodni, főleg hogy a nagymama előtt le a kalappal, de ezt nem tudtam kihagyni. Hát, én hamar ráébresztettem a kutyákat, hogy a bilibe lóg az ujjuk, azóta valahogy még a tyúkok felé sem nagyon mernek nézni, nem részletezném, mert még az állatvédők (na nem a tyúk, hanem a kutyavédők) felfigyelnének rám.

Tyúkjaim szépen kitollasodtak, tudtam én, hogy a gondoskodó és szerető nagyi főztje mindenkire hatni fog, most legalább napi 1-2 tojást találok a ládában. Végre. A libák akkora taplók lettek, hogy amikor elutaztam, az volt az álláspont, hogy megvan a karácsonyi kaja, finom libahús lesz. Mielőtt elmentem járt nálunk egy fotós családi képeket készíteni. Már régóta terveztük, hogy csináltatunk egy jó képet az egész családról lovakkal, kutyákkal, minden összeterelhető állattal. A libák őt is megihlették, ezt a képet nem tudom kihagyni, muszáj megmutatnom!

libike.JPG

Szóval a libák. Tulajdonképpen már kezdett elegem lenni abból, hogy lassan ők uralják az egész terepet. A kicsit nem lehet hátravinni csak úgy, hogy kedvére bóklásszon a tyúkok között, mert amint eltűnök a képből, azonnal betámadják. Pedig régen olyan aranyosan elvolt a pipikkel, a kakasom sose bántotta. De most hogy hazajöttem, megint megsajnáltam a libákat. Ezeknél tényleg nincs jobb házőrző. Átjött a nagyon nagydarab szomszédunk és azt is simán elkezdték csipkedni... feszegetve az ésszerűség határait. Persze akkor is eszembe jutottak, amikor egy ritka készpénzes fizetéskor kezembe akadt egy 20 koronás. Az idős kalapos hölgyike ismerős volt, csak nem tudtam, honnan....

de amikor megfordítottam a pénzt, akkor rögtön felcsendült a fejemben a dal,

hogy  Nils Holgersson, ott repül Márton lúdon... és persze akkor már az is beugrott, hogy a hölgy nem más, mint Selma Lagerlöf. (Az első irodalmi Nobel-díjas nő egyébként.) Erről meg Montisa és Kázmér jutott az eszembe és már megint nem libasült formájában. Rettenetes ez a távollét, érzelgőssé teszi az embert. No, de most már itthon vagyok, hamarosan megint jól feldühítenek, aztán mesélhetem én esténként a gyerekeknek a Nils Holgerssont, a két rosszcsont lehet mégis a sütőbe kerül.

Kért tőlem valaki egy posztot tégla tyúkólról. Nem felejtettem, de nem ígérek semmit, az én munkámban az uborkaszünet januártól kezdődik, talán akkor lesz időm megírni a témáról egy normális és használható bejegyzést. Köszönöm a türelmet előre is.

A bejegyzés trackback címe:

https://tyukudvar.blog.hu/api/trackback/id/tr24930733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

redrabit 2012.12.02. 18:35:08

Üdv itthon ...:)
Igazán szép a Libád :)

Szeretnék ismét valami okos dolgot kérdezni tőled-tőletek
-- Szeptemberben vettünk 3 fehér jércét ,kakassal... Az egyik jércém kb 3 hete tüsszög... Már mindent végig olvastam , de nem tudok rájönni mi baja lehet..
A környékbeli állatorvos (aki lottón nyerte a doktoriját ) azt mondta vitaminhiányos
Mivel az Olasz pipijeimre is ezt mondta anno , amikor fordult a lábuk , rájöttem, hogy bizony ennek nincs más "fegyver" a tarsolyában ....
Így a környékbeli öregeket kérdezgettem.
Az egyik azt mondta -gyönyörűek az állatok , ez a jérce nem beteg, csak a légútjába került a kukorica dara :P --majd kitisztul.
A másik azt mondta adjak nekik ecetes vizet, attól elmúlik a baja :)

Szóval a jércém még mindig tüsszög. A tolla csodaszép, jól van , eszik-iszik ...csak néha hapcizik...

Ötlet ????

Előre is köszönöm a válaszokat.

Ylona 2012.12.03. 00:01:19

@redrabit:
Kedves redrabit!

Ilyen tüsszögös tyúkjaink nekünk is voltak cca 5 évvel ezelőtt. Piacon megvettük az 5 db tollas jószágot hazahoztuk és 2 nap múlva mind az összes (10db) tyúkunk prüsszkölt Én elvittem egy közelben lévő nagyon jó állatklinikára a (kutyáinkat is ott gyógyítatjuk mindig - mondhatnám, hogy már családorvosnak számítanak). Ott megvizsgálták az egyik tollast és azt mondták, hogy ez egy légúti fertőzés amit az új jövevények hoztak magukkal. Kaptunk egy halom gyógyszert jó sok pénzbe került.Az orvos azt mondta vagy meggyógyultnak vagy nem. Nem emlékszem, hogy mi volt a betegség neve, de a gyógyszertől sem gyógyultak meg a tikok, ha meleg volt prüszköltek és eléggé hangosan lélegeztek.
Idős vidéki rokon néni javasolta, hogy petroleummal kenjem be a tyúkok torkát és akkor elmúlik a prüszkölés - nem kentem be őket. A legtolsó prüszkölös tyúk tavasszal pusztult el.

redrabit 2012.12.03. 07:50:13

Kedves Ylona!
Köszönöm a gyors választ... Első körben én is arra a betegségre gondoltam , de csak egy madárka tüsszög..azt is csak néha . Ez a 4 hét ,hogy ő egyedül csinálja. Semmi más tünete nincs. Együtt gyarapodik a többiekkel. Ezért zártuk ki a légúti fertőzést. Hiszen , akkor súlyosbodna a helyzet ..
Nem akarom levágni sem, ez a petróleum érdekes lehet, de valahogy én is idegenkedem tőle.
Remélem azért nem lesz beteg a többi -.---és szépen átvészelik a telet ...
Nektek is ezt kívánom
Üdv.
R

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.12.03. 08:17:52

@redrabit: Ha tényleg esznek darát, vagy tápot, lehet attól! Nekem is volt egy tyúkom, aki vagy egy hétig olyan hülye hangot adott ki, mint ha hangosan tüsszentene.
Azt vettem észre, hogy akkor csinálta, amikor tápot, vagy darát evett, aztán elmúlt neki.
Ha nem látsz váladékot az orrában, a torkában, akkor szerintem semmi veszélyes nem lehet.

Petróleum nem hülyeség. Régen a tyúkok légcsőférgességére használták.

redrabit 2012.12.03. 08:54:37

Darált kukorica,búza,borsó,tökmag kombót kapnak. Nem teljesen porszerű,de azért van benne bőven ...Nem látok váladékot, csak néha tüsszög...és csak Ő egyedül...

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.12.03. 09:26:04

@redrabit: Akkor szerintem simán lehet emiatt.
Az a baj, hogy úgy látom, a mai állatorvosok kutyán és macskán kívül nem sok mindenhez tudnak hozzászólni. Vagy ugye vannak akik a nagyobb haszonállatokra specializálódtak, de a tyúkokkal nem nagyon vannak képben.
Ilyenekre talán olyan tudna válaszolni, aki valamelyik állattartó telepnek az orvosa.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.12.03. 09:33:02

Na, még ezt olvastam:
Van aki kamillateát főz nekik, vagy vöröshagyma héját. (Ez utóbbit ugye emberek is használják hurutoldásra, ha jól emlékszem.) Nagy bajuk nem lesz tőle...

redrabit 2012.12.03. 14:56:07

@Rosa Rugosa: Köszönöm ....akkor főzök nekik egy kis kamillateát :)

Fruzsi13 2012.12.04. 19:53:40

Sziasztok! Én csak annyit szeretnék kérdezni hogy ha este felkapcsolva hagyjuk a tyúkólban a villanyt akkor jobban tojnak a tyúkok? És hogy van még e valami tanácsotok hogy mitől tojnának jobban? Előre köszönöm!

Fruzsi13 2012.12.08. 13:39:29

köszönöm szépen! :)
süti beállítások módosítása