Új kiscsibék
2012. augusztus 20. írta: Rosa Rugosa

Új kiscsibék

Július utolsó hetének végén tehát kikeltek a hányatott sorsú kiscsibéim, akik egy egész éjszakán át, még tojásként, áztak, fáztak, kénytelenek voltak mellőzni a kotlós melegét. Olyan sokat gondolkoztam ezen, aztán valahogy arra jutottam, hogy talán a természetben nem úgy működik minden, mint a tervezőasztalnál, bár kétségtelen, hogy egy ilyen akció nem segíti elő a csibék kikelését.

együtt.JPG

Most öt világos és négy sötét tollú csibe kelt ki, kettő japán is van köztük, mert már napos csibeként is fele akkorák voltak, mint a többiek. Be kell vallanom, a legaranyosab köztük a kis kopasznyakú volt. Amikor még csak pár napos volt, akkor a nyakának és a fejének a csupasz részén a bőr olyan sima és puha volt, mint az egy hetes kisbabák bőre. Annyira aranyosan nézett ki, mint egy kis plüssfigura. Sajnos csak most -vagyis egy hete- tudtam fotózni, már nem abban a cuki babaállapotban.

kiskopasz.JPG

Most csak az első két hétben rekesztettem el őket csirkehálóval a többi tyúktól, ugyanis a tyúkok nem bántották őket, inkább attól féltem, hogy a macska áldozatai lesznek. Mondjuk olyan érdekes, hogy a mi két macskánk nem bántja őket, már az előző garnitúráról sem vettek tudomást, pedig mindkét macskánk nagy vadász, néha gerlét is fognak. De a szomszéd macskák azért veszélyesek... Kissé bátrabban eresztettem őket szélnek, mint az első garnitúrát. Inkább arra ügyeltem, hogy reggel és este külön megetettem őket, hogy a többi tyúk ne hajtsa el a kajától szegényeket. Egyébként naphosszat kapirgálnak, valamelyik nap ki lett trágyázva a lovak istállója is, a kotlóssal egész nap bent rendezkedtek, csipegettek.

Inkább a libákkal, ott is a gúnárral gyűlt meg a bajom, mert ő zaklatta a kotlóst is többször, állandóan csipkedte, de egy -két alapos verés után felhagyott vele. Mármint én vertem meg szegényt.

Ha jól utánaszámolok, idén eddig 16 csirkénk lett. És a bálák alatt még kotlik egy tyúk... Ha belegondolok, hogy amikor az első tyúkok idejöttek az udvarba, hogyan aggódtam, hogy mi lesz az utánpótlással, hogyan alakul majd, honnan fogok új tyúkokat venni, vagy csibéket, mit kell csinálni a kiscsibékkel ( meg a tyúkokkal ), hogy egyáltalán életben maradjanak, hát, azt kell észrevennem, hogy tényleg a gyakorlat a legjobb tanítómester. A szakirodalom nagyon-nagyon fontos, de valahol a hétköznapok adják meg a valódi gyakorlati tudást. Persze a szakirodalom nem mellékes, mert nagyon sok állattartót ismerek, aki azzal büszkélkedik, hogy neki már a legősibb őse is ezt csinálta, neki már nincs új a nap alatt, aztán persze dehogynem... , szóval akiknek olyan elméleti hiányosságaik vannak az alapdolgokban, hogy a nagy tapasztalatukkal még ott sem tartanak, ahol én, a béna kezdő - mert hogy annak tartom magam.

Jövőre azt kell jól átgondolnom, hogyan szervezzem meg ezt a kotlós keltetős dolgot. Mert jobban kell szerveznem az egészet. Amikor 2-3-4 tyúk akar egyszerre kotlani - ami engem nem zavarna - akkor annak hely kell, nem csak a kotláshoz, hanem a csibeneveléshez is, legalább is az első pár hétre. Arról nem is beszélve, hogy a kotlóstól különvált jércéket össze kéne szoktatni a régi tyúkokkal, mert hogy nálunk, bár jól elvannak egymás mellett, az együtt alvás még nem nagyon megy. Csütörtökön olvashattok a felnőtt és vadtyúkká nevelődött csibéimről, akiket a tyúkólba kell majd kényszerítenem valahogy, még a tél beállta előtt...

A bejegyzés trackback címe:

https://tyukudvar.blog.hu/api/trackback/id/tr774721250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

redrabit 2012.08.21. 14:50:17

Csak iszom a szavaidat :)..és közben reménykedem, hogy jövő nyár végére én is ilyen magabiztos állattartóként fogom kezelni a dolgokat...
Most is lenne egy kérdésem ---
Van egy csapat Itáliai csirkém ..azaz lassan tyúkocskává és 1 szál kakassá érnek meg :) ...szóval az egyiknél kb 5 napja azt vettem észre, hogy furán megy... Igaz mind x lábú , de ez valahogy sokkal jobban ... Elkaptam ..szépen áttapogattam , de nincs eltörve a lába.. Evett, ivott szépen , rohangált kedve szerint... Ma már látom nincs egyetlen farktolla sem ... most is eszik , iszik, kapirgálhat--már, ha tud, mert néha felborul...enni is, inkább ülve eszik...azaz leül a csipegetés közben ...
Olyan , mintha lihegne folyton ... a csőre mindig nyitva...
A szomszédság azt mondja , hagyjam( persze marhára ért hozzá mindegyik :) .-..biztos csibeként volt eltörve a lába és most vettem csak észre . Persze ez az én szégyenem lenne, de én aki megszállottan tarom őket számon , nem hiszem, hogy figyelmen kívül hagytam volna , eme paralízises mozgást...
Szóval mit csináljak vele ? Vágjam le ? egyáltalán ehető így ? ( nem röhög! tényleg nem tudom mi a baja ) a tolla fényes és nem látszik, hogy fájdalmai lennének ---csak , hát olyan szakadt szegény ..és számomra egyre szakadtabb....
Köszönöm a válaszokat ..
És csodásak a pipikéid ...:) várom a következő beszámolót

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.08.22. 10:10:15

@redrabit: Igazából fogalmam sincs, mi baja lehet, olvastam a Marek féle betegségről, régen tyúkbénulás volt a neve, bár nem szeretek ilyen amatőr módon tippelgetni, lehet hogy köze nincs hozzá, úgy hogy ne is hallgass rám.
mezohir.hu/mezohir/2004/01/a-baromfi-marek-fele-betegsege/

Volt egy kakasom, amelyik ilyen furán járt, nem nőtte ki később sem, igaz nem pusztult el. Amikor levágtuk, akkor a felső combcsontja el voltak görbülve, de a csontok kemények voltak.

redrabit 2012.08.22. 17:11:13

@Rosa Rugosa:

Szia Köszönöm a gyors választ...most jól megijedtem ..és nem azért, mert ez a szegény pára elpusztulhat, hanem azért , mert a többi is :( most mindjárt kimegyek és áttaperolom megint ezt a szegény állatot...mást nem fedeztem fel nála ..csak a fél oldali lábbénaságát ...tényleg olyan mintha a kaparó rész feletti ízület fölött eltört volna a lába..nem az ízületben hajlik, hanem kicsit felette...amikor megnéztem nem éreztem rendellenesnek a csontjait ...
Ráadásul a szárnyát is furán tartja azon az oldalon , de gondolom csak a balansz végett...
Az előbb cseréltem nekik vizet..és ugyanúgy rohangál mint a többi tyúktársa.. csak bénán :)
Igaz , már nincs farktolla ...de azt nem tudnám megmondani , hogy ki tépkedte ki ,,,
És , most ismételten a nagy kérdés...maradjon életben , vagy szegény térjen meg a pipik mezejére ?
No és ehető ez a tyúk vagy sem ?
Tudom, hogy nem vagy orvos...de lehet, hogy inkább az állatorvost kéne megkérdezzem ?
Bocsi a zaklatásért ...csak aggódóm ..no és most már az egész állományért is ...

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.08.22. 18:13:12

Igen, szerintem az állatorvos a tuti. A hatósági állatorvos.

könyvbolond_konyhatündér 2012.08.22. 20:43:09

Több mint 10 éve nekem is voltak tyúkjaim (csibéim, kacsáim, nyulaim), és minden évben több kotlóm volt. Amikor kakas is volt, néha hagytam őket kotlani. Nem valami sok csibém kelt ki (többnyire 5-6 a 12-15 tojásból), de azokat is levadászta mindig a macska. A saját macska. Amennyire emlékszem, többnyire 1-2 csibe maradt meg belőlük.
Most hosszú szünet után újra van tyúkom-csibém, remélem jövőre kotlóm is lesz. Macska már nincs, de én is jobban fogok vigyázni a saját csibékre, ha lesznek.
Nagyon élvezem a blogodat, amikor felfedeztem, egyszerre végigolvastam kommentestől.

Getz 2012.08.24. 07:37:15

@redrabit: Már korábban magamban végiganalizáltam a leghorrorisztikusabb betegségeket, amikor egy ajándékba kapott kakasom nem tudott egy idő után felállni. Pedig a legkézenfekvőbb és egyszerű ok is vezethet az ilyen tünetekhez, mint pl. a vitaminhiány (ez esetben a B2 - riboflavin). Próbálj meg egy vitaminkészítmény kúrát - pl. Jolovit - , ha az volt napokon belül látható a javulás.

drradnaiistvan.blogspot.hu/2012/03/csirkek-labgyengesege.html

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.08.24. 09:45:52

@könyvbolond_konyhatündér: Köszönöm a dicséretet.:) örülök, hogy újra tyúktartó lettél, biztos vannak már tapasztalataid, talán könnyebben vágsz bele újra.:)

Képzeljétek, amikor megtaláltam a 3 elpusztult csibét, még kettő a megmaradtakból is nagyon gázosan viselkedett. A kis kopasznyakú el-elhasalt, összerogyott, lógott feje, szárnya, nagyon ramatyul volt. Aztán nem tudtam mit csináljak vele, van itthon tetűirtónk -embernek való, az iskolában már népbetegség sajnos- és lefújtam azzal a csibét. Hát, először furán nézett ki, de aztán 1 óra kuporgás után mint ha kicserélték volna, olyan vígan volt.
Most arra gondoltam, lefújom a többi csibét is a Ped-ex nevű tetűirtóval. Hát ha használ.
Szerintetek hülyeség?
Egyébként vicc, hogy az embernek való kb. fele annyiba kerül, mint az állatoknak való...

Getz 2012.08.24. 16:04:34

@Rosa Rugosa: Az is csak egy piretroid, nagy kárt nem okozol vele. Ne csak lefújd, hanem a tollak alá fújd, mivel kontakt (érintkezési) szer, ez is csak akkor hat, ha a rovarral közvetlenül érintkezik. A faránál rétegesen fel kell húzni a tollat, és a bőr és a tollak közé fújni, valamint a szárnya alá is, mert az a két hely ahol előszeretettel telepednek meg. Erős fertőzésnél célszerű egy hát múlva megismételni.
süti beállítások módosítása