Kukorica - aranyáron?
2012. augusztus 30. írta: Rosa Rugosa

Kukorica - aranyáron?

Legutóbb még ott tartottunk, hogy a kukorica köszöni, kikelt, a gyerekek köszönik, kapálhatják. Azóta szerencsésen megnőtt, a helyi szárazság ellenére. Nemrég jártunk kint az ártérben (vagyis fürödni mentünk a Dunára) és több tábla teljesen kiszáradt kukoricát láttam. Azért mi jobban jártunk, a miénk még zöldell, a lovaknak jó csemege volt a nyáron, hogy megehették még zölden egy részét, most pedig a még zöld, kicsi, termést nem hozott szárakat. Néhány sor eléggé sűrűre sikerült. A csövek szépen szemesedtek, igaz nem lettek hatalmasak, de azért egész tűrhető mennyiségű kukorica várható. El nem tudom képzelni, mennyi lesz. Azok alapján, amit olvastam, nem volt rossz döntés kukoricát ültetni. Szerencsére a legforróbb napokon öntözni is tudtuk.kukorica.JPG

A tyúkjainknak remélhetőleg elég, a lovak meg szépen megeszik a kukoricaszárat.

A hírek ma arról szólnak, hogy a dráguló kukorica miatt biztosan emelkednek majd az élelmiszer árak. Ugyanis a kukorica szinte minden takarmánymix alapanyaga.A legújabb hírek szerint a várt 8 millió tonnának csak a felét lehet majd betakarítani. A takarmányárak erősen emelkednek, s bár a szakértök azt mondják, a hazai termelés még így is elég lenne a hazai igények fedezésére, könnyen takarmányhiány állhat elő, ha a hazait külföldre értékesítik, ami újabb áremelést idézhet elő, mivel a hazai tonnánként 60-65 ezer forintos takarmányt külföldről kell majd pótolni, 90-100 ezer forintért beszerezhető terményekkel. A napraforgótermés sem sokkal jobb és szinte minden szemestakarmánynál áremelkedés várható.

Vancsura József a Gabonatermesztők Országos Szövetségének elnöke így nyilatkozott:

„a kukorica esetében azonban az igazi káosz még ezután jön." A kukoricakészletek világszinten is rendkívül alacsonyak, a termés az idén a világ számos régiójában rossz, és idehaza is kedvezőtlenül alakul. „Az etanolgyártók is azt fogják tapasztalni, hogy hiába szerződtek le a kukoricára, nincs termés."

A szárazság olyannyira megviselte a kukoricát idén, hogy már most elkezdődött a kényszerbetakarítás. Az aszály miatt ugyanis a kukorica jelentős része nem produkált csöveket, így termés sem várható. Ezért a gazdák az ország több területén silónak, vagyis takarmánynak vágják ki a kukoricaszárakat, amely természetesen jóval olcsóbban értékesíthető csak, mint a beérett kukorica.

Ebben az évben szinte végig 50-60 forint körül volt a kukorica a táposnál. Ma megyek venni és azon gondolkozom, lehet még most be kéne tárazni pár zsákkal, mert ha ez így folytatódik, akkor tavasszal lehet olcsóbb lesz tyúkhúslevest főzni a pipikből, mint váni, hogy kipottyantsák az aranyárú tojást.

FORRÁS:

http://www.eurofarm.hu/hirek/cikkek/vancsura-a-kukorica-eseteben-az-igazi-kaosz-meg-ezutan-jon.html

http://hvg.hu/gazdasag/20120824_A_sulyos_aszaly_miatt_magasak_az_elelmisz#rss

http://profitline.hu/hircentrum/hir/272530/

http://profitline.hu/kereses/Kukorica

A bejegyzés trackback címe:

https://tyukudvar.blog.hu/api/trackback/id/tr644732941

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tarkakaska 2012.08.30. 08:53:36

Igazán ügyesek vagytok! Tudom, hogy a helyetekben én is így tettem volna, és nagyon drukkolok hogy szép termésetek legyen. És -bár tényleg nem vagyok ilyen téren igazán tapasztalt- úgy sejtem, hogy 1-1,5 tonna kukorica elég kell legyen egy évre néhány tucat "aprómarhának" :) (Ezt a kifejezést a szabolcsi nagymamám használja a baromfira, és amikor eszembe jut, mindig percekig vigyorgok rajta... )

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.08.30. 09:42:01

Kíváncsi leszek, tényleg mennyi lesz belőle.
Olyan furcsa időket élünk mostanában, azt hiszem lassan újra felértékelődnek ezek a dolgok - mármint hogy az ember megpróbál magának előállítani élelmiszert valamilyen szinten.

Getz 2012.08.30. 17:09:44

Ami kicsi kukoricát vetettem, még júniusba - amikor megállt a fejlődésben - elkezdtem feletetni a röfikkel, mert úgy még volt valamennyi gazdasági haszna (így utólag, nem döntöttem rosszul). Szegény pipiknek nem hogy szemes nem lesz, de lassan a környéken az összes zöldfelület kiég.

Nem akarok vészmadárkodni, de ha ilyen száraz lesz az ősz a búzát sem fogják a porba elvetni és a kukorica lesz a kisebb gondunk. :(

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.08.31. 08:08:06

@Getz: Igazad van, erre nem is gondoltam.
Tegnap vettem búzát, 68-ért, kukoricát 78-ért, kilóját a táposnál.

Lenne egy kérdésem, hát ha van itt olyan, aki ért a mezőgazdasághoz.
Mit érdemes ültetni a földbe a lucerna után?
Letelt a 4 év, amíg az volt, ki kéne szántani, de nem nagyon értünk hozzá, mit érdemes utána ültetni.

Getz 2012.09.01. 17:52:26

@Rosa Rugosa: Ha nem volt nagyon gyomos, mehet utána búza, de szinte bármi (lehetőleg pillangóst ne).

Azureus 2012.09.02. 17:40:20

Szia!
Nem ehhez a cikkhez szólnék hozzá, amiatt ide írok, mert ez a legfrissebb.
Végigolvastam az összes bejegyzést, és nagyon örülök ennek a blognak!
Ha a tyúktartásról akarok olvasni, az iterneten gyakorlatilag nem lehet találni semmit. Persze, a nagyüzemi tartás, meg a műanyag tápok, meg az oltások... egy tyúknak!
A normális, háztáji tyúktartásról magyarul semmi értemeset nem találni ezen a blogon és még egy-két íráson kívül.
Úgyhogy azt kell mondjam, ezzel tyúkos a bloggal úttörő vagy a XXI. században.
Magyarországon legalábbis.
Én 22 éves vagyok, szerencsére pont egy olyan faluba költöztem, ahol az idősek még tartanak tyúkot, és ők szabályosan kinevettek, mikor keltetőgépről és tojótápról kérdeztem őket.
Mikor láttam, hogy a háztáji tyúktartásról gyakorlatilag semmit nem találni, én is azon gondolkoztam, hogy nyitok egy blogot ilyen témában, de így ehelyett talán csak beküldenék majd időnknt egy-egy írást... ha lehet.
Nekünk eleinte 6 négyzetméteres tykudvarra futotta, mivel annyi anyag volt a raktárban és pénzünk az nem volt még szögre sem. Most sikerült ezt 60 nm-re kibővíteni, a kéthetesen vett tollatlan, visítozó csibék pedig mostanra már nagy kövér tyúkok lettek.
Küldök majd fotókat, és talán sokan szívesen látnának egy cikket, hogyan kell nulla forintból tyúkudvart csinálni... különösen most, hogy jövőre lehet már 100 ft lesz a tojás.
Nem lenne gond, ha küldenék egy-két ilyen jellegű írást?
Mégegyszer, örülök nagyon ennek a blognak, hiánypótló jellegű!

Tamás

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.09.02. 20:44:02

@Azureus: Kedves Tamás!
Köszönöm a dicsérő szavakat és természetesen nagyon örülök minden írásnak!
Az az igazság, hogy azon kívül, hogy színesíti a blogot és még több információt ad mindannyiunknak, ez nekem is nagy segítség.
Lenne rengeteg ötletem, meg is írnám, ha ráérnék állandóan blogolni, de ez nem megy.
Írj a tyúkos címre, előre is köszönöm!

redrabit 2012.09.03. 08:25:52

Kedves Rosa ....szeretném megkérdezni, hogy hol és hogy fogjátok tárolni a gabonát ? Itt felénk is beszélik a táposnál, hogy horror lesz a takarmány tavasszal..Már most is emeltek árat,de azt mondták, hogy ez még csak a kezdet.. Gondoltam veszünk pár zsák takarmányt , de nem szeretném, ha az egerek zsákmánya lenne. Van egy kicsi kerti lakunk, ahol száraz helyen lehetne a gabona, de hiába van zárva minden bejárat, lik-luk... mindig bejutnak az egerek ... hiába az egérfogó ...sokkal jobb a zsákban lévő finomság :)

Adom a vitamint az Olaszoknak, de semmi javulás.. Szegény tyúkom már igen csak letérdelt... szerintem lassan tényleg vágásra kerül , még 1 kört futok az állatorvosnál, de talán tényleg génhibás a banda :(
Neked , hogy van az állomány?

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.09.03. 09:07:25

@redrabit: Na, ez jó kérdés, hogy hol fogjuk tárolni...
Eddig nem okozott gondot, mert nem volt előre "betárazva" a kaja. Van egy műhelyünk, ott van 2db 200literes műanyaghordó, eddig abban volt a tyúkok kajája. Na abba nem megy bele az egér.

Most két lehetőség van, vagy építünk egy kukoricagórét és csövesen ott tároljuk a kukoricát (így a macskáknak is megvan a kaja:D), vagy arra gondoltunk, hogy amit tudunk beteszünk a hordókba, + van egy 1 köbméteres vizesballonunk, abba beletesszük.

A kukoricagóréból valószínű nem lesz semmi, mert a férjem ismét külföldre készül, úgy hogy örülünk, ha a kukoricát együtt le tudjuk majd szedni.

redrabit 2012.09.03. 10:04:36

@Rosa Rugosa: Nekünk azt mondták a táposnál, hogy nem lehet a gabonát műanyagban tárolni , mert bedohosodik, összepenészedik --nem tud szellőzni --
E szerint nem így van ... Mi darált kukoricát, borsót , búzát és szotyit adunk a madárkáknak ... a kicsik nem eszik az egész kukoricát ..igaz , a búzáért sincsenek oda---micsoda banda mi ?--
Van 2 hordónk ...akkor mi is megpróbálkozunk egy kis tárolással :)
Hogy bírod majd , a srácokat, a ház és körülötte lévő munkákat párod segítsége nélkül?
Kitartást hozzá

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.09.04. 08:40:38

Biztos, hogy igaz, hogy a műanyag nem tesz jót neki, mi kb. 5 hónapig tároltuk legtovább így a kukoricát, annak nem lett baja ennyi idő alatt.

Imre Laci · http://magyarasztal.blog.hu 2012.09.05. 22:40:59

Felénk Székesfehérváron erős közepes termésmennyiség lesz. Az árak biztosan az egekbe fognak szökni, hiszen van egy szeszgyárunk, amely évi 300.000 tonna kukoricát dolgoz fel, illetve épült egy bioetanol üzem Dunaföldváron, ami szintén hasonló mennyiséget fog "felzabálni".

(Egyelőre :D ) nem vagyok agrár közgazdász, de azt elmondhatom, hogy én nem engedném az élelmiszer- és takarmányalapanyagot bioetanol előállítására felhasználni.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.09.06. 09:25:26

@Imre Laci: Nagyon érdekes amit írsz, igen, tudok a Dunaföldvári üzemről és ugye hamarosan épül a következő Mohácson.
A magyar kukoricatermést 3 ilyen üzem feldolgozná...

korenka 2012.09.07. 18:19:43

Nagyon kiváncsi vagyok mennyi kukoricátok lesz. Majd vesézd ki a témát kérlek, mert idén én is elhatároztam, hogy vetni fogunk a maradék még fel nem tört kis föld szegleten, de ahhoz ki kell vágnunk pár szilvafát, és valakit le kell itatni, hogy elvállalja ezt a kegyetlen melót.
Igen az önellátásé a jövő.. rajta vagyok!

Jani71 2012.09.07. 20:11:09

@Rosa Rugosa:
Kedves Rosa!
Néha betévedek Hozzád ide a blogra és elolvasom a legutóbbi írásaidat.
Nem vagyok mezőgazdász, de azt hiszem, a mostani eszemmel én krumplit vagy kukoricát vetnék a lucerna után. Most, hogy jobban belegondolok, talán még a tökfélékkel is próbálkoznék (saját célra és az állatoknak is). Persze minden a terület és az állatállomány nagyságától, és az egyéb összetevőktől függ.
(Egyszer volt szerencsém látni, hogy egy lösztalajon milyen volt a krumplitermés néhány évnyi lucernatermelés után. Hatalmasak voltak. De nyilván kellett azért eső is hozzá és talán nem volt 40 °C árnyékban 8-as UV és totális légszárazság mellett... Reméljük jövőre összejön végre már valami normális időjárás, mert hát ugye nincs minden évben "szélsőség"!)
Gratulálok a bloghoz!
További sok sikert!

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.09.08. 08:21:02

@korenka: Vannak még nagyon jó dolgok, szerintem várjatok azzal a szilvafavágással... írok majd egyéb alternatív megoldásokról, a tyúkoknak pl. lehet ültetni őszi búzát, amit egész télen csipegethetnek, stb. Szóval még ne rámtsátok be a láncfűrészt, hát ha egyéb lehetőség jobban tetszik majd.:)
@Jani71: Igen, elgondolkodtató amit írsz.
Ez a lucerna jó ötletnek tűnt, de rengeteget szívtunk vele. Ugye abból az első kaszálás a legjobb, hát, eddig ez kb. minden második évben jött össze.
Pedig lelkesen néztük az időjárásjelentést és csak akkor vágattuk, amikor úgy írták, hogy felhő és eső a fsorban sem lesz.
Hát, a fasoban nem volt, de szerintem pont a mi földünk fölött épp 3 napig esett, kuka lett az egész.

korenka 2012.09.10. 08:53:06

@Rosa Rugosa: Azért gondoltam kukoricát, mert a takarmánykeverék amit adok nekik, annak a fele kukorica a többi 4-5 összetevő, 5-10%-ban kb.
A szilvafák meg csak pálinkának jó szilvát teremnek, ezért hoztam a halálos ítéletet...
Persze mindenféle szuper ötlet, alternatíva érdekel! Várom az írást!

korenka 2012.09.11. 17:24:43

Most hozott az uram kukoricát. 85 Forint kilója. Jövő héten lesz már új. Állítólag arany áron és az sem biztos, hogy lesz elég... most azon filózóm, hogy megveszem az éves adagot, ami majd 400 kiló... csak azt nem tudom miből... jaj anyám, nehéz a gazda élete ... :)

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.09.13. 08:35:58

Lehet, hogy érdemes előre bevásárolni búzát, kukoricát.
Végül is 10-20 baromfinak nem kell olyan nagyon sok.

korenka 2012.09.14. 09:31:05

@Rosa Rugosa: Igen, nyúzom Azuramat, hogy meg kellene venni. Hely volna...

Tarkakaska 2012.11.06. 17:18:40

@Rosa Rugosa: Szia! Rég jártam Nálad. :) Érdeklődnék, hogyan sikerült a kukorica-projekt?

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.11.06. 17:35:51

@Tarkakaska: Szia!
Most épül a kukoricagóré, aztán szedjük. Kicsit későn ültettük és pár hete még zöld volt, ígérem mindenről beszámolok, képekkel persze.
süti beállítások módosítása