Dédifíling a városban - Az én tyúkólam 5.
2013. április 30. írta: Rosa Rugosa

Dédifíling a városban - Az én tyúkólam 5.

Játékunk utolsó "versenyzője" Barack, aki maga meséli el történetét! Olvassátok, lájkoljátok!

Az egész úgy kezdődött, hogy volt nekem egy dolgos, munkában megtöpörödött, tündéri kis dédnagymamám, aki ugyan távol, vidéken élt, de minden alaklom, amikor meglátogattuk, számomra egy csodás új világ kitárulását jelentette. Egészen apró gyermek koromban még disznói is voltak, de később, úgy 80 felett már csak a tyúkokat bírta gondozni. Abból viszont mindig volt bőven. A vidéki levegő, a falu „szaga”, a háztáji munkálatok, a kis kukoricaföld, a távoli fasor, és persze a tyúkok, olyan csodálatos, sajátos új világot jelentettek számomra, amelynek emlékét a legmélyebben bevésődve őrzöm magamban, mind a mai napig.

Amikor elkezdtem a saját lábamra állni, városi szocializációval a hátam mögött nem volt bátorságom vidékre költözni és ott boldogulni. Feleségem sem igazán díjazná az ötletet. De mióta az eszemet tudom, elhatároztam: ha saját kertes házam lesz, akkor egy kis „dédi-fílinget” megteremtek magamnak, vagyis lesznek tyúkjaim. Ha nem is azonnal, a költözős dobozokkal együtt, de kis késéssel 2012 tavaszán megtörtént ezen gyermekkori álmom megvalósítása. Nejem heves ellenállása miatt némi kompromisszumra kényszerültem. A kert egészét nem használhattam fel, hanem csak a házunk és a szomszéd kerítése közt húzódó 1 méter széles, de a ház mellett 30 méteren végigfutó – nem szem előtt lévő – sávot kapták meg a pipik. Az általam szorgalmazott 20-30-as állományt asszonykámnak a végére 4-5 fősre sikerült lealkudnia. Ennek megfelelően egy kisebb ól építésének fogtam neki.

Barack1.JPG

A tervezési folyamathoz az internetet használtam, de végülis egy saját egyedi ól készült. Az anyagköltség nálam a szó szoros értelmében 0 Ft volt! Az ól hátulja egy rossz szekrény ajtói lettek. A deszkák a szomszéd ajándékai, akinek zsaluzásból maradtak. A madárhálót az előző lakó hagyta itt, akárcsak a szögek garmadát, valamint a tetőt adó „hullámgumit”. Úgyhogy teljes mértékben hozott anyaggal dolgoztam. Sajnos magáról a kivitelezésről nem készült dokumentáció, amit így utólag nagyon bánok. Ezért némiképp orvosolandó a hibámat, egy tervrajzot dobtam össze. Nem egy IKEA-minőség, de akit nagyon érdekel (nem hiszem, hogy sokan lennének :D), az azért így is kisilabizálhatja a lényeget.

A tervrajz:

Barack2.JPG

Barack3.JPG

Barack4.JPG

A kezdettől két letojt tyúkból és két előnevelt pipiből álló állományom köszöni szépen irul-virul. Naponta egy pohárka szemes takarmányt (kukorica, búza, napraforgó) kapnak fixen, mellé pedig konyhai maradékot, amikor ami van. Ezen felül pedig felügyelet mellett a zöld fűre is kimehetnek alkalmasint legelészni.

Barack5.JPG

A szeretetet és gondoskodást mostanában napi 2-3 tojással hálálják meg, de a téli hozamra sincs panaszom, mert a kicsik akkor kezdték el a termelést, amikor az öregek épp pihentek. S bár feleségem még mindig hőbörög a csirkéken, azért jó látni és érezni rajta, hogy kezdi megszeretni őket. Két pici lányom pedig egyenesen oda van értük. Az egyéves a legnagyobb rosszkedvében is a pipikkel felvidítható, első „szavai” közt a „pfff-ppűű” szerintem egyértelműen a pipket jelenti. A 3 évesnek pedig a napi rutin része a tojásbegyűjtés, a fűtépkedés és a magszórás. Remélem ők, ha nem is egy igazi tanyán, de ebben a kis idillben felnőve, már közelebb lesznek a faluhoz, a természethez, az egészséghez, mint az én generációm városi átlagembere.

További képek: http://sdrv.ms/11BypFO (A képeken náddal eltakart épület korábban valószínűleg szintén tyúkól lehetett, de jelenlegi funkcióját tekintve fatárolóként működik. Ahonnan elfogyott már a fa, oda egy kis előteret berendeztem a pipiknek, ahol eső esetén ellehetnek, valamint egy lapos szekrénykéből alternatív tojófészket is kialakítottam nekik.)

Barack

A bejegyzés trackback címe:

https://tyukudvar.blog.hu/api/trackback/id/tr945253795

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Barack 2013.04.30. 08:40:18

Nagyon menő címet sikerült adnod. Köszönöm.

Alexandra Sydneyből · http://alexandragasztroblogja.blogspot.com/ 2013.04.30. 11:14:40

Miért befele nyílik az ajtó, miért nem kifele? Nekem a logika azt mondaná, hogy egy ragadozó így könnyebben be tudja nyomni az ajtót, míg ha kifele nyílik, kevésbé valószínű, hogy ki tudja nyitni. De nem biztos, lehet, hogy a ragadozók sokkal inteligensebbek ennél :)
Egyébként nagyon szép munka :)

Barack 2013.04.30. 12:43:00

A tervezésnél filóztam ezen én is... Aztán úgy döntöttem befelé fog nyílni, mert így a pipik bent maradnak, beülről nem tudják kinyomni, csak, ha én kiengedem őket. Ragadózóra is gondoltam, de ha már bemegy, akkor így legalább bent is marad :D Mondjuk nálunk nem jellemző semmiféle bestia (eddig legalábbis, szerencsére)
A dicséreted bölcsész végzettségű hivatalnokként (tehát nem vagyok épp egy mérnök ember) kimondottan jól esik. Köszönöm.

01001100au (törölt) · http://ittmindenilyen.blogspot.co.uk/ 2013.05.01. 08:47:06

Milyen szépen együtt maradnak.
teljesen jól néz ki. Meg funkcióját is ellátja.

zsuzsi_buvar 2013.05.01. 14:12:21

Nagyon helyre kis olat rittyentettel, ugyes (en odavagyok az ilyen zero koltseges ujrahasznositasoktol amugyis).
Drukk, h asszonyka megszeresse oket nagyon es johessen az allomanyfrissites. Negyotoknek amugyis mi az a napi 2-3 tojas? ;) (Nalunk a 8 tojik napi 7et legalabb, egyet osszetornek/puhaheju, 6 meg mindig van es ritkan tul sok)

Röszke 2013.05.02. 07:41:01

@Barack: A naponta egy pohár szemes azért szerintem nagyon gyenge. Ettől tojnak is?
Nálam (Bp) ugyanilyen négy tyúk legalább napi fél liter szemes, + konyhai, + kapirgálás a füves kertben.

thrini 2013.05.02. 21:32:39

Barack: Még nem is láttam ilyet, hogy a házam mögött hesszeljenek a csirkék. :) Biztos azért, mert felénk a házak a telekhatáron nincsenek elzárva kerítéssel. Nekünk egy szép díszudvarunk volt eddig, de az idéntől én is csirketartásra adom a fejem, így a kert átalakul. Építtettünk egy ólat, éppen ma festették le. Nem nulla költségvetéses, de én úgy gondoltam, ha látszik, akkor mutasson is. Persze nem olcsó dolog, és minden egyéb változott körülötte, de valamit valamiért. Jövő héten -ha minden a tervek szerint halad- érkeznek a csirkék, aztán majd meglátom, hogy tetszik a feladat.

Barack 2013.05.06. 13:08:44

@Pickles: Ha engem meglátnak akkor mindig együtt vannak. Együtt rohannak felém, vagy utánam ezerrel. A képen amúgy a "mag vonzása" sem elhanyagolható. Azért vannak úgy együtt.

@zsuzsi_buvar: Köszönöm az elismerést. Az állományfrissítés szükséges lesz a letojtak miatt. A létszámbővítés kérdéses. remélem egy max. 10 fős állomány még bele fog férni ;)

@Röszke: Én is budapesti vagyok! A "pohár" adagolás nekem bevált. (Ez nálam olyan kb.: 3dl) Tojnak rendesen. ÉS egészségesek is. Indulásnál Rosa "fángli" adagolásából indultam ki. Azt osztottam le az én 4 fős állományomra. Szóval, nem hiszem, hogy ezen a recepten változtatnom kéne. De állatkínzó sem szeretnék lenni, úgyhogy ellenvéleményt megfontolok ;)

Röszke 2013.05.06. 13:19:13

@Barack: Ja, hogy fejenként egy pohárka, amit kapnak! Akkor ugyanarról beszélünk, elnézést, félreértettelek! Nálam (is) egy fángli kapnak naponta összesen, reggel-este elosztva, így etetésenként minimum 0,5 liter szemes.

Barack 2013.05.07. 06:29:44

@Röszke: Nem fejenként! :D
A fánglinyit Rosánál olvastam, hogy reggel-este egy-egy fánglival szór a 20+ tyúknak a kapirgálás és a konyhai mellé. Ebből gondoltam, hogy az én 4 darabomnak elég lesz a egy pohárka (olyan dobozos kólás méretű). Nem lehet, hogy Te adsz nekik kicsit sokat? Te honnan hallottad, hogy fél liter kell?
süti beállítások módosítása