Tyúkól téliesítése
2013. augusztus 30. írta: Rosa Rugosa

Tyúkól téliesítése

Peva dobta fel a kérdést, hogy mit kéne tennie a tyúkól téliesítésének ügyében. Ugye emlékeztek még arra, hol laknak Peva tyúkocskái?

A kérdés: Hogyan téliesítsük a tyúkólat?

Ez a poszt részemről nagyon rövid lesz, ugyanis nálunk nincs téliesítés.

A tyúkjaim szinte minden évben kb. 2-3 hónap tojásszünetet tartanak, ilyenkor jó, ha két-három naponta találok egy tojást. Aztán ahogy hosszabbodnak a nappalok,  újraindul a termelés. Eddig a legnagyobb hidegeket is jól bírták, pedig a tél nem kímélte őket se tavaly, se tavalyelőtt. A legnagyobb hidegekben a nappalokat a lóistállóban töltik, ott kapirgálnak, ücsörögnek, illetve kicsit kóborolnak a kertben is. Elfagyott taraj sem volt még, igaz én azt vettem észre, hogy amikor nagyon hideg volt, nem használták az ülőrudakat, hanem az összes tyúk lekuporodott egy rakásra a jól beszalmázott ól aljába.

Épp ezért túl sok ötletem nincs. Nálunk a legegyszerűbben úgy lehetne az osb ólunkat téliesíteni, hogy körbepakoljuk szalmabálákkal. Ha jól tudom a juhoknál szokták télen ezt alkalmazni, egyszer olvastam valahol.

Ti hogyan oldjátok meg a téliesítést?

Téliesítitek a fa ólakat egyáltalán?

A bejegyzés trackback címe:

https://tyukudvar.blog.hu/api/trackback/id/tr945484313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tobaccogarden 2013.08.30. 09:29:05

Sziasztok!

Nekem őshonos magyar parlagi tyúkjaim vannak.A tavaly télen nem téliesítettem a fa óljukat. Egyszerűen nekem úgy tűnt,hogy semmi szükségük rá. Nagyon jól tojtak, és a hideg ellenére egész nap kint kóricáltak a kifutón.
Egyébként a szalma bála mellett olcsóbb megoldás ha kukorica kévével rakod körbe az ólat, az is megfelelő.

zoli7309 2013.08.30. 12:36:27

Sziasztok!

Nekem az egyik szakmámból eredendően (külső homlokzati szigetelő "dryvitos") a maradék anyagból van szigetelve kívülről a házuk + belül szalma van a padlón kb 5 cm vastagon ezért legnagyobb hidegben is 8-10 Celsius van bent -5 foknál.
Napi kapirgálás 4-5 óra mára menyire tudnak a hóban!
Világítás idő kapcsolóval (csak télen) 8 óra infra lámpa.
Nem olcsó de megéri napi tojás mennyiség tavaly télen (30 lánynál) 25 db.
Nálunk ennyi a téliesítés.

peva 2013.08.30. 15:45:28

Kösz Rosa, hogy közhírré tetted - amúgy lehet, hogy nagyon buta kérdésemet, és a kapott két válasz alapján máris abbahagyom a lélekmelegítő kötését :) és ehelyett nekiindulok, valami külső pót- burkolás megszervezésének.
A nálad látott szalmabála hegyek, amikre a sok állat miatt szükség van nagy irigységgel töltöttek el, mert én eddigi kisvárosi tyukos létem során összesen 1 db alig használt szalmabálához jutottam hozzá és már a nagynehezen beszerzett forgács(alom) is kifogyóban van. És milyen jó önállósodási megoldás a kotló tyukjaidnak a bálahegy, akik úgy látszik ilyenkor individualizálódni vágynak.
A kukoricaszárral való körberakás is elég lehetne (az enyimek tojóhibridek, de elég szívósnak tünnek), és ha az egyik beszerzése sem megy, végülis marad a dryvit.
Eddig az ól belső világítására (vagy infrára) nem gondoltam, de az is megfontolandó a tojástermés szempontjából és még egy újabb minuszos probléma jutott eszembe, mégpedig az, hogyan éri el az ember azt, hogy a vizük ne fagyjon be? Nálunk egy 7 literes önitató lóg, vagy áll egy fatönkön amivel sikerült elérni, hogy ne piszkítsanak bele a vízbe, de ez tuti be fog fagyni.
Mint a képeken látható az ól nálunk csak alvásra szolgál a hat csajnak és akkor jó vastagon kibélelem majd szalmával a legalul földközelben lévő tojókosarat is, de mivel a vadállatok napközben a "kifutóban" vannak én nem a tarajuk megfagyásától féltem (ez fel sem merült bennem a tök laikusban), hanem attól, hogy lefagy a lábuk a hóban, vagy a jeges földön.
??? Vagy nem???
Remélem még sok praktikus és megfogadható tanácsot írtok ti okosabb töbiek!

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.08.30. 16:51:09

@peva: A facsén írtak ketten, esetleg nézd meg!
Mondjuk szalma, kukorica tényleg ott jó, ahol van és max. a tyúkól köré pakoljuk, de ezért kár venni. Akkor tényleg jobb a nikecell.

Azt hiszem újra kell gondolnom a címkéimet, mert írtam valaha világítási "programról", de már én sem találom hol van.

A tyúkok sem szeretik a túl hideg vizet, de ha a fagyás megakadályozása a cél, akkor egy kevés sót szoktak a vízbe tenni. (Én még nem csináltam.)
Én reggel és délután adok nekik vizet és annyira gyorsan nem fagy be azért.

newborn 2013.08.30. 18:02:03

Nálam mostoha körülmények között vannak, osb ház, natúr. Tavaly csak japánok meg kistestű dísztyúkok voltak, egész jól bírták.

Idén már vannak kettőshasznúak, kiv. várom a telet. Remélem nem fagynak le a rúdról...

zoli7309 2013.08.30. 20:54:52

@peva: Az infra nem csak világit de némi meleget is ad nekik.
A világítást már most el lehet kezdeni egy nem használt 12v akkura kötött 4w izzóval.( Nálam így van.)
Nem csak tojnak de távol tartja a hívatlan vendégeket is.
A külső szigetelés nem olyan vészes anyagilag mert elég már 5cm-től szigetelni az n2-en ként + 3-5 Celsius ad le a szigetelt falra.
Ha családi házaknál alkalmazzuk akkor a kedvenceinknek miért ne lenne jó!
Én a képekből ítélve az anyag ár durván számolva is nem kerül 3000 ft-nál drágábba hosszú távon megéri.
A szigetelést házilag is meg lehet csinálni nem nehéz.
Ha segítség kell írj.

harcsika 2013.08.30. 22:12:04

Sziasztok!
A betonnak köztudottan nem jó a hőszigetelése.
Teraszunk ebből készült és az alatta lévő helyet rendeztük be csirkeólnak.Aljára Heraklitot tettünk,rá linóleum került,a könnyebb takarítás végett.Az elejét fából készítettük,az ablak alatti részt szigeteltük csak,kőzetgyapottal.
Az elmúlt tél hosszú volt,de az extrém hideget
megúsztuk.Egyszer sem fagyott be a víz.Energia
takarékos izzóval világítottunk +időkapcsoló.
Nem találom jónak a fűtést,mert ha kimennek a meleg ólból,könnyebben megfáznak.
A polisztirolhabbal vigyázzatok,mert imádják,
jobban mint a kukoricát.:))Ha dryvit réteggel
lekenitek akkor nem tudják kikezdeni.
Kérdésem lenne hozzátok.Elég furán hangzik
.Kedvenc pipikém zörög,a begye,kis szünetekkel
.Éppen vedlik,de a toll szerintem nem szigeteli annyira a hangot:))),hogy annak hiánya miatt lehetne hallani a magok és a kavics súrlódását.:))Próbáltam keresgélni a neten,de zörgő csirkéről nem találtam semmit.
Nem kinevetni,csak tavaly áprilistól vannak
csirkéink és városi "gyerekek"vagyunk a
férjemmel együtt.

Laczaj 2013.08.31. 17:39:40

@peva: A nikecell sztem is jó, lehet, én is azt választom, nálam ráadásul szellős is az "ól", mert az most maga a szerszámoskamra. Éljen a dupla hasznosítás! :) De mindig kívülre kell rakni. Egy db csavarral meg egy kis műanyag vagy gumidarabbal már lehet rögzíteni középen (a műanyag az alátét szerepét tölti be a csavar és a nikecell közt és az tartja meg). Utána le lehet fedni a legvékonyabb farostlemezzel is akár, nem kerül sokba. Ha meg már nem kell, leszerelhető.
Kályhán lehet melegíteni köveket. Átforrósodnak, aztán bele lehet tenni az itatóedénybe és a fagyott víz megolvad, illetve egy darabig nem fagy be. Ezt a megoldást alkalmazzák télen a kerti madarak (cinke, stb.) itatótálcáinál. Azért kell több kő, kavics, mert akkor lehet cserélgetni, ha befagyna.
Olvastam egy olyat is, de most nem találom, hogy hol, hogy kell egy borszeszégő (helyette gondolom jó a petróleumlámpa alja, de talán még a gyertya is akár), erre rá kell borítani egy kiszuperált lábost, amire kell csinálni pár lukat oldalt, hogy kapjon a láng levegőt az égéshez és erre jöhet rá a vizesedény. Nem kell egész nap égjen. De majd utánanézek, jól írtam-e le.

Laczaj 2013.08.31. 17:51:18

Közbe elfelejtettem a saját kérdésemet. :) Tulajdonképp meddig "fagyálló" a tyúk? Erről sose olvastam még sehol. Meddig bírja a hideget? Meddig érzi jól magát a szabadban (már ha jól érzi, ki tudja:)? Milyen részei sínylik meg legelőbb a hideget (nekem ez a taraj is, meg a láb + ülőrúd is teljesen új)? Mikortól fagy meg? És igazából abba se vagyok képben, hogy akkor most tojik télen vagy sem? Vagy hol tojik, hol nem? Vagy van anmék tojik, van amék nem? Stb. :)
Megmondom őszintén, engem ez a blog inspirált arra, hogy merjek belekezdeni a tyúkászatba és nemhogy nem bántam meg, de kifejezetten megszerettem ezeket a kétlábúakat. Vannak egész idióta dolgaik, de összeségébe nagyon vicces teremtmények. És mióta vannak, valahogy olyan megnyugtató és békés lett a kert. :)

zoli7309 2013.08.31. 19:01:51

@Laczaj:
A szigetelést fára teljesen jól írtad le de nem feltétlen fontos farost lemez elég a kátránypapír (nem az égethető)mert az sokba kerül.
Persze ha van farost lemez amit már nem használsz semmire az is meg teszi csak hamarabb elázik és tönkremegy nekem is ez van már 10 éve.
Lényeg hogy a lányok ne csipkedjék ki a polisztirolt!!!!
Kérdésed jó hát igazán ezt csak ők tudnák meg mondani de az enyémek ha fáznak akkor rohannak a házba az infra alá ami minimális meleget ad és az elég nekik.
Nekem a 10. telem lesz és eddig mindig bevált módszer volt.
Hogy tojik vagy nem az kor és fajta függő is lehet persze az étrend is befolyásolja őket nálam legalább is.
Nekem saját nevelésű tojásgyáriak vannak és tojtak csak az idősebbek álltak le.
Sok szerencsét kívánok hozzájuk! :)

Laczaj 2013.09.02. 14:10:33

@zoli7309: Kösz a jókívánságot, rámfér! :) Azon merengek, hogy mivel nálam beton aljzat van, amire csodás pvc van terítve, ne-e tegyek-e a kettő közé is nikecelt-e. :)) Olyat, ami lépésálló. Csak mert most olvasom, h a beton hideg, én viszont szalmába nem akarok beruházni, mert elég drágának tartom, uh marad a nyáron kaszált széna, ami nemn tudom, menyire lesz mneleg.
Igazis: télire szalmát/szénát milyen vastagságban illik leteríteni? És a vastagság hogyan méretik: leszórva, vagy tömörítve kicsit?

Éva53 2013.09.02. 21:17:07

Üdv mindenkinek. Egy éve olvasgatom az okos bejegyzéseket .Köszönöm mindenkinek. Én is kezdő tyúktartó vagyok. 45 évig lakótelepen éltem ,nemrég egy kis faluba költöztem. Első próbálkozásom 8 letojt tyúk volt. Építettünk klassz hőszigetelt (2sór tégla közt hungarocel)- tyúkólat ,hőszigetelt ajtóval.Az alja betonozott melyre deszkát raktunk .Az első hideg éjszaka után ,reggel nyitom az ajtót,szőrnyű bűz ,és csurog a pára az ajtón!! Majd állatorvos ,mert mind taknyos ,krákog, Majd a 2 kutyám jól élt .Az ajtót levettük .A következő garnitúra januárba érkezett , vidéken vettük 10 tyuk-1 kakas .Tavaszra nem taknyosak .Májusba egyik megkotlott, lett 8 pipikém ebből 1 kakaskám (már kukorékol) most itt tartok ,szurkolok a mamzikának ,hogy még most megüljön.De hiába hagyom a tojást kinn a tojófészekbe nem akar ráülni ,Sajnos. üdv mindenkinek.

zoli7309 2013.09.03. 07:11:25

@Laczaj: Megfelel a lépésálló "nikecell" de drága.
Olcsóbb 2 bála szalma a pvc alá mint 1.5 m2 lépés álló lap (2600 ft).
Én úgy szoktam csinálni,hogy du a lányok úgy is kint vannak ajtó bezár így nem zavarnak.
2 bála (900 ft) szalma szétszór majd alaposan tömörít az kb 5-8 cm rá pvc és kész.
Tél végén a szalmát felszedem és felhasználom az almok és a tojó ládák bélelésére így 1 évben csak egyszer veszek 4 bála szalmát.
És a kert trágyázása így megoldva.
Én így csinálom ez ne legyen mérvadó senkinek.

zoli7309 2013.09.03. 14:09:52

éppen ma olvasgattam a NAGY TYÚKOS Könyvet és 1 pár oldalt kimásoltam belőle remélem segítettem vele mindenkinek.

Baromfitartás Télen
Jóllehet a háziasított baromfifajták jól viselik a téli hideget, mégis biztosítanunk kell számukra az optimális körülményeket. A fajbaromfi tenyésztésben az ólak rendszerint nem fűtöttek, úgy kell azonban szigetelni, hogy többé-kevésbé fagymentes maradjon. Ha az ól hőmérséklete hosszantartó fagyos időszak esetén tartósan fagypont alatt marad, megszűnik a tojásrakás, és csak akkor indul újra, amikor beköszönt a tavasz. A tenyésztőknek nem csak a friss tojásokról, hanem a költésre már alkalmas tojásokról is le kell mondaniuk. Az olyan fajtáknál, melyek tenyésztése hosszú ideig tartó fejlődésük miatt nehéz, a keltetést már a tél végén el kell kezdeni, különben a korai kiállításokra nem fejlődnek még ki teljesen.Hideg periódusban a tojásrakás beállása fajtától függően változik. Azoknak a fajtáknak, melyek az ázsiai csoporthoz tartoznak, pl. Wyandotten, Rhode Island, New Hampshire, Brahma, Australorps, és ezek törpe változatainak kevésbé változik meg tojásrakó teljesítményük, mint az Italiai, Minorka, Leghorn fajtáknak. A trópusi és szubtrópusi régióból származó kacsák és tyúkfélék, melyek még nem szoktak hozzá teljes mértékben klímánkhoz, meleg istállót igényelnek, mely illeszkedjen az állatok szükségleteihez és megfelelő mérettel is rendelkezzen. Ha az állatoknak hosszabb ideig az istállóban kell maradniuk, fürdetőre is szükségük van.Friss ivóvízre télen is naponta van szükségük. Ha a víz megfagy az itatóban, akkor az állat nem tud elegendő mennyiséget magához venni, ezért az itatót mindig fagymentesen kell tartani.
A fűtetlen ólakban befagyhat a víz, így ügyelnünk kell arra, hogy azt naponta többször kicseréljük. Azért hogy elkerüljük az ivóvíz befagyását, vízmelegítőt is alkalmazhatunk. Ezek a melegítő lemezek, melyek az itatótál alatt helyezkednek el praktikusak és megbízhatóak, energiaszükségletük pedig 15-25 Watt között változik. Hogy elhelyezhessük az ólban, áramforrásra van szükségünk. Egy 1,5 literes itató megfelelő hőmérsékleten tartásához elegendő egy 15 Watt áramot használó melegítőlemez. A hőforrás arra is kiváló, hogy az itatót a szabadban, például volierekben is fagymentesen tartsuk.<br />A libáknak és kacsáknak jó közérzetükhöz nyílt vízfelszínre van szükségük. Ha lehetséges, még nagyon alacsony hőmérséklet esetén se vonjuk meg tőlük az úszási- és fürdési lehetőséget. Ha ez nem tudjuk lehetővé tenni, akkor legalább a napi kifutón való tartózkodást biztosítani kell számukra. A hideget és a havat a récefélék könnyen elviselik, a nedves istállók és az áporodott levegő azonban minden állat számára káros.Nagyon hideg időben és hóban a baromfik már nem használják a kifutót, szívesebben tartózkodnak az ólban. Hogy az az állatok igényeinek megfeleljen, nem szabad túlzsúfoltnak lennie. Kiegészítésként berendezhetünk számukra egy úgynevezett télikertet, ahol az állatok napközben tartózkodhatnak, mert a fény, a nap és a levegő nagyon fontos számukra a jó közérzethez.Ilyenkor az istálló higiéniája is nagyobb figyelmet kell fordítanunk. A hideg évszakban az állat gyakran tartózkodik az ólban, ekkor tehát sokkal nagyobb mennyiségű trágya halmozódhat fel, mint az enyhébb évszakokban. Hogy az alom mindig száraz legyen, hetente kell újítanunk. Télen a fű növekedése is megáll a kifutó területén, a baromfik így nem tudják hasznosítani. A hiányzó zöldet másképp kell pótolnunk. Fűpótlóként adhatunk salátát és zöldséget, némi cukorrépát, endíviát, fejes káposztát, kelkáposztát. A legjobb, ha finomra vágjuk és minden nap frissen adjuk ki. Baromfifajtától függően kínálhatunk nekik bizonyos gyökérféléket, mint pl. répát, céklát, zellert is.
Ezeket reszelt formában adjuk ki és keverjük össze almával vagy más gyümölcsökkel, esetleg vitaminokkal. Természetesen ezt is naponta kell elkészítenünk. A kapirgálók egyébként a száraz bogyókkal, például mazsolával is ügyesen bánnak - és a csemege még az egészségi állapotunkra is jótékonyan hat.

zoli7309 2013.09.03. 14:13:38

Kedves Rosa.

Remélem ezzel az írással nem sértettem meg a blogod szabályait ha igen akkor bocsánatot kérek tőled utólag is.

Üdv Zoli

peva 2013.09.03. 14:38:27

@zoli7309:
Szerintem nem sértettél szabályt, sok hasznos dolgot másoltál ide, azt hiszem nekünk kezdőknek minden "szakmai támogatás" jól jön.
És azt áruld el szalmát honnan veszel, mert nekem ez az egyik legnagyobb problémám, hogy nem találok szalmabálát a környékben (Kisváros).
:(

zoli7309 2013.09.03. 21:42:11

@peva:
Köszönöm az elismerést csak próbálok segíteni hiszen én is valamikor elkezdtem.
Én általában a terményesnél "veszem" csere-bere akcióban BP külvárosában lakom de sok helyen tartanak állatokat és ök is adnak el általában.
Sajnos ebben nem tudok segíteni de csak van a városban 1 gazda aki ad nektek 1 bálát vagy tudja,hogy ki árul ilyet.
Esetleg a terményes akitől veszitek az ennivalót.
De ha nincs szalma akkor jó a széna is csak az drágább.

harcsika 2013.09.03. 23:12:24

Sziasztok!
A pipikém még mindig "zörög".Nem tudom mit csináljak vele,sajnálnám ha elpusztulna,ő a
kedvenc.Eszik,iszik,növöget az új tolla,csak
kicsit visszahúzódóbb.Lehetséges hogy több
kavicsot evett a kelleténél?Mennyi idő alatt
ürülhet ki,ha egyáltalán ez a gond?!
Bocsi,hogy megint érdeklődöm,de nem sikerül a dolog végére járnom(((:

Roland.B 2013.09.12. 10:30:26

Sziasztok! Ez lesz a tyúkjaim első tele, és arra gondoltam (és lehet, hogy hülyeség), hogy télire a tyúkok ülőrúja fölé, kb. fél méterre egy nagy OSB lapot teszek "plafonnak", hogy a testük melege ne szálljon el a kb. 2 méteren levő plafonig, hanem nagyjából megmaradjon. Mit gondoltok?

zoli7309 2013.09.12. 13:43:33

@Roland.B:
Kedves Roland!
Nem rossz gondolat de kívülről-belülről az osb lap akkor is hideg!!
Csak a saját házad falára gondolj az is hideg ha nincs szigetelve.
Kicsit feljebb írtam a Baromfitartás Télen cikket.

zoli7309 2013.09.12. 13:51:31

@harcsika:
Minap beszéltem egy idősebb bácsival (ő a tyúkos mentorom)azt mondta "fiam tedd külön és apróra vágott sz.kenyeret,szem.tengerit és búzát etess vele + zöld friss víz kb 1 hét és elkel múlnia ha nem kés".
Csak idéztem remélem jobban lesz sok sikert remélem segíteni tudtam.

harcsika 2013.09.12. 21:03:18

Szia Zoli!
Nagyon köszönöm,hogy eszedbe jutott a problémám.
A bácsinak is köszönöm.Kedvenckém,Bubika szerencsémre él,igaz nem virul,de eszeget.
Iszonyúan néz ki,de már jönnek az új tollai.
Kapnak minden nap beáztatott száraz kenyeret
valamivel felturbózva.(főtt krumplihéj,répa,
karfiol,kakukkfű,útifű,télen szárított lucerna
belemorzsolva)Minden délután ki vannak engedve,kedvükre "egerészhetnek", legelészhet-
nek:)))A szemes takarmányuk:kukorica,búza,árpa
zab,borsó.Mindennap frissen darálva. Bubika
lejött utánam a pincébe,így vettem észre,hogy
"zörög"Először azt hittem a lába csúszik a zsákon,az adja a hangot.Ő volt a legapróbb,kis
csenevész.Magunkkal vittük a kertbe és az összes pajort,kukacot,szöcskét amit csak találtunk, neki adtuk.Kényeztettük, de most is
ő a legkisebb,rangsorban az utolsó,de
számunkra az első:))
Érdekes,hogy a neten nem találtam semmit,már azt hittem úgy gondoljátok,csak
kitaláció.Tapasztalatom ugyan nulla,de a hal-
lásom még jó:))Azt nem sikerült kiderítenem,
hogy honnan jön a hang,a begyéből vagy a zúzájából?!,de már reménykedem.
Zoli, köszi még egyszer.

zoli7309 2013.09.12. 22:03:09

@harcsika:
Nagyon szívesen!!
Az ennivalójához én még tennék napraforgót attól gyorsabban nő a tolla(uk).
Én 6 kg kajához 600 grammot teszek így könnyebben átvészelik a vedlést.
Ha majd lesz időd írj a hogyléte felől érdekel.
Kérdezz bátran ha tudok segítek!

harcsika 2013.09.13. 20:27:28

@zoli7309:
Adtunk mi is napraforgót,de mivel sok a diónk,
ezt kapják helyette.
Bubika még kitart,az egy szál faroktollával:)))
Félrehúzódik alváskor,nem akarja zavarni a
többieket a "zörgésével":)))

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.09.15. 07:30:52

@zoli7309: Örülök, hogy idemásoltad, minden hasznos információért hála az olvasóknak.

Nálunk is osb ól van, nulla téliesítéssel. A tyúkjaim a legrosszabb időben is kint vannak, ha esik akkor az istállóban kotorásznak - maguktól.
Amit a hidegre fogok, az annyi, hogy kb. 2 hónapon keresztül nálunk minimális a tojástermelés. Ez azt jelenti, hogy ennyi tyúktól (22) napi 1-2 darab.
Én nem fogok téliesíteni és az sem izgat, tojnak-e. Most adnak annyi tojást, hogy nem győzöm feldolgozni, eltenni. Simán betárazok magunknak a tojásból arra a 2 hónapra. Szerintem a tyúkoknak is jó, ha van egy kis leállás, én meg kibírom. De ez persze az én házam, tyúkom.

Ezért jó, hogy leírjátok, ti hogyan csináljátok, mert mást meg az érdekel, másképp, máshol hogyan megy. Köszönet érte mindenkinek!:)

zoli7309 2013.09.15. 14:37:46

Igazán nincs mit ez nálam természetes hiszen "segíts másokon ők is segítenek neked" én ezt gondolom hogy így van.

Nálunk nem csak a tojás miatt,hanem a lányok (tyúkok)miatt is van szigetelve.
Hanem a gyerekeim (2 lány 2 fiú) úgy falják a tojást hogy télire lehetetlen elrakni 1 db-ot is örülök ha a kotlós alatt marad valami!
"Meghát újrahasznosítás úgyis kidobják" mondta a feleségem.
Így legalább biztos a "bio tojás".
Ez nekem fontos!
Mint mindenkinek akinek gyereke van.
Egyébként a ház is ebből lett szigetelve igaz 3 évbe telt de kész van.
Ez nem mérvadó de kinek milyen mély a pénztárcája és mihez tud hozzájutni olcsón (ingyen).

zsuzsi_buvar 2013.09.17. 12:59:49

Az enyemek doboza (kb 1m3 az egesz, nagyjabol szabalyos kocka) egeszeben bent van egy teglahazban, plusz a csapoajto, amit telen ejjelre leengedunk (es reggel csak neha felejtunk el felhuzni :/ ), ami egy retegelt lemez, kapott egy reteg gyapjuval toltott nejlont (ezt hasznalja a biohusos hazhozszallito, hungarocell helyett).
En most gondolkodom, h a hazat szigeteljuk-e telire, vagy ez igy eleg, de kivarok. Oktoberre mar havat igernek, nem kell sokaig varnom a hidegprobara :P

Es tojtak vegig tavaly, napi 1-2 tojassal volt kevesebb mint az osszletszam. Persze iden mar a harmadik teluk lesz, talan lassan kevesebbet fognak tojni amugyis, meglatjuk.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.09.18. 12:17:33

@zsuzsi_buvar: Nálatok mennyire szokott hideg lenni télen?
Én azt vettem észre, hogy a tojáscsökkenés nagyon erősen függ a világos órák számától.

zsuzsibuvar 2013.09.18. 13:11:33

Minusz 5-8 eleg gyakran van, -15 is volt mar de az ritkabb es rovid ideig tart.
Valahol azt olvastam, h 13 ora napfeny kell egy tojashoz, meg a tojohibrideknek is. Ezert szoktak telire lampat tenni a hazukba, de sztem ez galadsag, plane hobbityukoknal, en hagyom oket pihenni (mar amennyit ezek pihennek.

Megtanultak kinyitni a hazba befele nyilo ajtot, mondjuk nem tudom minek, nincs nekik ott semmi erdekes, minden jolzart dobozokban, az egerek miatt, a haz is zarva, ki nem juthatnak. De vicces, h a 'tyukeszu' sertes igazabol sztem dicseret, az en tyukjaim kifejezetten eszesek :)
Muszaj lesz rendes zarat tenni arra az ajtora, aszittuk, h az h kicsit szorul eleg lesz, de nekifutnak es kinyitjak :) kaputoro kosok, akarom mondani tyukok :)))

zsuzsibuvar 2013.09.18. 13:13:31

@zoli7309: en nasinak adom a napraforgot, nem is tudtam a tollasitasrol, de igy meg jobb. Egy nagy marokkal kapnak este, lefekves elott, en azert adtam eddig, h a feherje melegitse oket ejjel.
Meg azzal csaljuk be oket, ha kint vannak. Vagy lisztkukaccal, na az meg nagyobb kedvenc, azert pacsit is adnak majdnem :)

zoli7309 2013.09.18. 21:54:34

@zsuzsibuvar:
Igen a napraforgó nagyon jó hatással van a tollak növekedésére!
A csalogatásról annyit hogy meglepő,általában saját maguktól mennek a helyükre persze ahány ház annyi szokás.
Lisztkukac valóban tele van fehérjével és nagyon jó "nasi".
Egyébként ők is meglepően tanulékonyak és okosak a zár nyitásra gondolok!

Nagy lászló 2013.10.17. 18:28:03

Sziasztok: a zörgöhangu pipihez csak annyit,hogy többnyire a vakcinázás hiánya miatt a napos csibe korban bél,valamint hörgögyülladást kapnak.Ez általában végzetes elhulláshoz vezet,de ha átvészeli akkor ad ilyen hangot a tüdeje.Javaslat mielöbb levágni.Ugyanis kevés takarmányt vesz magához ezért marad le sulyban a többiektől,és az egészségesek pedig üldözni fogják.
Téli vizmelegitéshez kivállóan alkalmas egy 5W-os akvárium vizmelegitő, kb. 2500 Ft-ba kerül.A napraforgót pedig lisztesre darálva kell potólni a takarmányhoz.Azért mert az egészben lenyelt hélyas mag a zuzában széthasad és a bélbe kerülve bélgyülladást okozhat.Na ennyit az okosságomról.

Szora18 2013.10.29. 17:56:49

Sziasztok!

Nekünk 2 tyúkunk van hobbi szinten.Van egy kis óljuk,hogyan téliesítsem?Van ötletetek?

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.11.17. 17:14:48

@Szora18: Ahhoz tudni kéne miből van az ól, ha kicsi fa, akkor egyszerűen nikecell, amit rácsavarozhatsz akár dűbellel, de megteszi egy tetőléc is két csavarral, amit tavasszal leszedhetsz.

Szora18 2013.12.01. 12:55:34

Köszönöm a választ,már megoldottuk pontosan így!:)

Szora18 2013.12.01. 12:56:54

Még egy olyan kérdésem lenne,hogy mit csináljak hogy ne fagyjon be a vizük?Vagy ez ellen semmit nem lehet tenni?

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.12.05. 07:59:03

@Szora18: Lehet bele sót tenni, de én egyszerűen adok nekik langyos vizet reggel és este.

Szora18 2013.12.11. 18:25:06

@Rosa Rugosa: Köszönöm,megpróbáljuk így.
süti beállítások módosítása