Csibék a szalmabálák között
2013. június 11. írta: Rosa Rugosa

Csibék a szalmabálák között

P6100038.JPG

Elkezdtek kikelni a szalmabálák közé bújt két kotlósom alatt a csibék. Megpróbáltam a kotlósokat még korábban áttelepíten egy normálisabb helyre, de nem jártam sikerrel. Otthagyták a tojásokat és visszaültek az eredeti üres helyre. Hagytam hát őket ott és visszatettem a tojásokat. Arra gondoltam, hogy így legalább, ha elhúzódik a kelés, az egyik majd vezetgeti a csibéket, a másik meg ül. Hát persze, ahogy én elterveztem. Nem úgy lett. Az őrült kopasznyakú már tegnap kirontott, szegény csibék alig bírtak vánszorogni utána. Délután jött egy eső és este amikor pakoltam el az állatokat, találtam egy félholt, kihűlt, dermedt csibét - csukott szemmel. Láttam, hogy még él, ezért betettem a kotlósok alá, talán reggelre jobban lesz. Jobban lett.

P6100033.JPG

Az őrült kopasz reggel hatkor már vadul kapart kint, egy nyomorult kiscsibe tartott vele, de annyira lelkesen kutatta a kiscsibétől akár 20-30 méterre is elrohanva a kaját, hogy kimondottan ideges lettem rá. Főleg, hogy a kicsi elárvultan csipogott, miközben a kopasz tőle jó messzire vadul kapart és hívogatta. A kicsi végső elkeseredésében visszamászott a többiekhez (jelenleg nyolcan vannak), akik a másik kotlós alatt maradtak, aki közben még 15 tojáson is ül. Szórtam be oda is egy kis kukoricadarát, ott csipegettek a kotlós alól, aki persze így leszállt a tojásokról. A kopasz, amikor észrevette végre, hogy tök fölöslegesen csinálja a fesztivált, visszarohant a fészekhez és amikor meglátta, hogy ott is van kaja, beugrott és úgy elkezdett kapirgálni, hogy a kiscsibék csak repültek kifelé. Ez egy idióta. Szerencsére a kaja hamar elfogyott, a kopaszt addig kivettem.

Na de mi legyen a tojásokkal?

Persze van most megint 4 kotlósom, kettő alatt hamarosan kikelnek a csibék, kettő meg csak ücsörög, úgy hogy azok alá, az üres fészekbe betettem a remélem hamarosan kikelő tojásokat.

Nem is érdekel, nem izgatom magam, a pillanat szülte helyzetekre hozok pillanat szülte döntéseket, leírom, aztán majd a tények megmutatják, minek volt értelme, minek nem. Amolyan Quimbisen, Engedem, hadd menjen! Ja és persze néha mondom nekik: -Nem vagy itt jó helyen!

A bejegyzés trackback címe:

https://tyukudvar.blog.hu/api/trackback/id/tr435355268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tooodi 2013.06.11. 13:40:49

Szerintem jól csináltad! Így utólag az is milyen jó ötlet, hogy hagytad semmin kotlani a két tyúkot, most volt hová tenni a még ki nem kelt tojásokat!
Az öregek azt mondják, érdemes megjegyezni, melyik tyúk kotlik és nevel rendesen, azokat régen is végelgyengülésig tartották!! A mostani kopasznyakúhoz hasonló egyedeket nem is tudom érdemes-e hagyni kotlani, ha épp nem veszed észre, mikor kelnek alóluk a csibék, el is pusztulhatnak miattuk.
Azt akarom majd kipróbálni, hogy a kotlás legelső 1-2 napján még át lehet-e telepíteni a tyúkot, vagy már akkor is a kotlási helyét preferálja a tojásokkal szemben.
Idén én a kelés utáni második napon költöztettem át a kotlóst, miután a közös fészekben volt addig és a többiek, akik bejártak tojni, megöltek 2 csibét. Addigra ki is kelt az összes csibe, akik viszont már (úgy tapasztalom) mindig fontosabbak a kotlósnak, mint akár a hely, vagy a még ki nem kelt tojások, így szépen az új helyén maradt!

Bobitka 2013.06.11. 14:15:36

Csak zárójelben súgom: (lehet, hogy ez a kopasznyakú kakasnak készül?!)

redrabit 2013.06.11. 15:36:35

Szomorú hírrel jöttem ...megölték az egy szem árva pipigyerekemet az irigy tyúkok...Pedig már tök szép madárka volt.
Valahogy nekem nem egy ez a keltetéses dolog.
Tavaly ugyan életben maradt egy kikelt egyed..amiből ugye Japán kakas lett :)
Az idei termés gyalázatos volt, de az a szegény árva gyerek is az enyészeté lett.
Tavalyi közös kotlás eredménye nálunk is pipi irtással kezdődött.Ebből tanulva , az idén már elzártam a kotlóst és külön keltette ki az apróságokat. Nevelgette az egy szem gyerekét. Eljutottunk oda, hogy már pont lexarta a gyerekét a tyúkanyó -...többször meglépett a gyerek mellől. Ezért jónak láttam végre összeengedni a többiekkel. Volt kicsi futkosás, pánik meg miegymás, de egész jól elvoltak . Majd délután megyek nézem őket, pipigyerek fekszik a kapu sarkában holtan ....:(
Az anyja pont lexarta mi van a gyerekével ..
Most kicsit oda vagyok... Sajnálom szegény gyerkőcöt.
Hogy csináljam én ezt , hogy életben maradjanak a pipik ? Mikor engeditek össze az apróságokat a nagyokkal ? Mit csináljak, hogy később ne legyen ilyen gond ? Neveljem fel nagy pipinek a kicsiket , hogy meg tudják magukat védeni ?
Eh.... nem szeretem, amikor elhullanak az állatkáim :(

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.06.12. 13:54:42

@redrabit: Nagyon sajnálom!
Én úgy vettem észre, hogy csak akkor van esély arra, hogy kicsik és nagyok együtt nőjenek, ha nagyon nagy helyen vannak, így hogy úgy mondjam, ki tudnak egymás útjából térni.

Kopasznyakú nem olyan rossz kotlós, csak hogy úgy mondjam, kissé vehemens. Mondjuk bárkit lever (tyúkot, kutyát, macskát), aki véletlenül másfél méternél közelebb merészkedik hozzájuk.

Viszont a fehér tyúkom, aki tavaly és tavaly előtt is kotlott és nevelt csibét, újra elült, persze valami hülye helyre. Fogtam egy kis ládát, amibe áttettem a tojásokat, betettem őket egy ládáb, rá a tyúkot, az pedig szép nyugodtan ül rajta.
De elkotlott az egyetlen kis kendermagosom, aki tavaly nem, de lőtte igen. Ő is olyan kis nyugis.

Nálunk az első naptól együtt vannak a kicsik a nagyokkal (az elején ugye a kotlóssal együtt), így talán jobban megszokják egymást.

redrabit 2013.06.12. 14:08:34

Köszönöm a választ... talán jövőre másként lesz . Idén a két japán tyúkocska gondolkodott a kotláson, de aztán lebeszéltem őket róla :) ( csak nem engedtem megülni őket-másnapra elfelejtették )
az egyik csapat kb 12-14 nm( itt 7tyúk + 3 igen pici japán tyúk + 1 japán kakas van ) ...a másik kb 10-12 nm van( itt 5 tyúk + 1 japán kakas van ) ...
Most valahogy feldolgoztam a történetet... Viszont 2 hét múlva esedékes kendermagos előnevelt csapat.. Na azokat hova tegyem ?

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.06.12. 14:48:11

@redrabit: Esetleg a meglévőket összeereszthetnéd. A fiatalokat tuti kikezdik. A kakasok szerintem nem fogják őklet bántani. Eddig én nálunk úgy láttam, hogy a tyúkok zavarják a csibéket, de a kakasok nem.

redrabit 2013.06.12. 15:20:45

Köszönöm a tanácsot.... ha már ilyen kedves vagy és segítesz ..lenne még 1 kérdésem ..
Tavaly ilyen tájban kaptam 3 letojt barna tyúkot , iszonyú toll nélküli állapotban.( ki tudja mennyi idősek voltak ? ) Összeszedték magukat és tojtak mint a gép. Viszont mostanában ismét kevesebb a tojásuk,de ép tollat váltanak... Szóval levesbe menjenek -vagy maradjanak öreg tyúknak ???
Nem fontos a hús ...csak nem szívesen etetném őket potyára..Ha összeengedem a két bandát ,akkor 12 nagy tyúkom + 3 kicsi lakna kb 12-14 nm--en ..
Köszönöm a választ

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.06.12. 15:28:58

@redrabit: A tyúkjaidnak pont az lehet a baja, amiről Peva is írt a Vedlés lenne? Posztban.
Én úgy tudom, a jól tojó tyúkok nyáron vedlenek és a vedlés sokszor együtt jár a tojástermelés csökkenésével, illetve ideiglenes megszűnésével (ilyenkor tojáshéj helyett inkább tollat növesztenek) itt írtam a vedléstől tyukudvar.blog.hu/2011/10/27/a_tyukok_vedlese
Úgy hogy szerintem ne menjenek a levesbe... a tyúkok állítólag 3 évig elég tűrhetően tojnak, még nem érdemes levágni őket.

Tooodi 2013.06.13. 08:10:21

@Rosa Rugosa:
Ismerősöm végelgyengülésig tartja mindig a tyúkjait (általában letojtakat) és azok 6-8 évig tojnak. Valószínűleg 2 évesen nyújtották a csúcsmennyiséget, de idősen se tojnak rosszul!
Nálunk is inkább a tyúkok, (leginkább a letojtak) szekálják a kicsiket, a kakas szinte néha még védi is őket (leginkább úgy, hogy ő meg a tyúkokat szekírozza).
Rosa, nem vágják agyon a nagyok a csibéket sose?
El sem merem képzelni, hogy reggeli kiengedés előtt mit csinálnának nálunk az ólban a csibével..

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.06.14. 10:00:17

@Tooodi: Ez nagyon jó infó, mert manapság ugye az dívik, hogy 2-3 év max. és utána leves.
Nem bántják a csibéket, de szerintem amiatt, hogy nagy a hely.
Mondjuk hozzátenném, hogy a most 3 hetes csapat az hogy úgy mondjam magára hagyta anyucit és miután kiférnek a kerítés alatt, egyszerűen egyedül bóklásznak a kert susnyás részein. El is tűnt belőlük kettő, vagy a mi kutyánk, vagy a szomszéd kutya lehetett a bűnös...
tegnap este a két kis japán a két csibéjével bent aludt a nagyok között, mert a bűzös ládába nem akartak bemenni. Eddig a kendermagos melletti rekeszben laktak.

Tooodi 2013.06.14. 10:55:12

Nálunk van egy elkerített rész a tyúkudvaron belül, ott lakik a kotlós az egyszem csibéjével, aki most másfél hetes. Szerintem várok még egy kicsit, aztán beeresztem a többiek közé őket.

könyvbolond_konyhatündér 2013.06.22. 19:01:49

Én, mint kocatyúktartó most elégedett vagyok. 10 tojáson ült egy kotlósom, külön tettem, mert egy korábbi kotlóst annyira zavartak a többiek, hogy mire kelni kellett volna a csibéknek, mind elfogyott a tojás...
8 csibém lett. Most 18 naposak, és mind megvan. Tanultam a korábbi tapasztalatokból, és bezárva tartom őket, szúnyoghálós ajtó mögött. A kotlós időnként menne ki, de belenyugodott a sorsába. Régebben sose sikerült ennyi csibe, 10-ből max 5 kelt ki, és azokból is 1-2 nevelődött fel. Akkoriban volt macskám, a csibéket engedtem az anyjukkal bóklászni, persze mindig találtak olyan rést ahol ki tudtak szökni a kertbe, a kotlós viszont bentmaradt a tyúkudvarban, így a csibék szabad prédái lettek a macskának.

gigigombas 2013.06.27. 22:14:38

szia Rosa Rugosa rendszeresen olvasgatom a blogodat. nagyon sokat olvastam márt a kotlásrol á-b ig. de keveset olvastam arol amikor kikelnek a csirkék akor mi a teh endö? most 3 hetesek a csirkéim de nem nagyon esznek . van valami javaslat? márt töb tápot kiprobáltam, esznek eznek de nem lehetdicsekedni velük. a begyük nem olyan mint akik jol laktak
naponta 2,3 orahoszat kint kapirgálnak azt nagyon élvezik én nem bánám ,ha egy kicsit töbet enének,s nönének,mit agyak nekik. köszönöm .

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.06.30. 09:58:46

@könyvbolond_konyhatündér: örülök, hogy most sikerült!
Én kivagyok, mert a macskáim nem tizedelik a csibéket, de az egyik tojógyári tyúk már 3 kb. 1-2 hetes csibét szétszedett. Undorodom ezektől a dögöktől, de szerencsére elviszik őket, még megenni sincs gusztusom és csak a többiek is behülyülnek tőlük.

könyvbolond_konyhatündér 2013.06.30. 21:15:28

@Rosa Rugosa: Azóta már nem olyan rózsás a helyzet. Annyira szökdöstek ki a lezárt részből,hogy megadtam magam, megpróbáltam az udvarukat lezárni, és kiengedtem őket a szabadba. Nem is volt gond pár napig, de tegnap addig ügyeskedtek az apróságok, míg kimentek a konyhakertbe - miután kikapirgálták magukat, igyekeztek volna vissza, de egynek nehezen sikerült, elég nagyok már, lassan nem férnek át a dróthálón. Elég hangosan tiltakozott ahhoz, hogy a kutya betörjön a konyhakertbe, elkapja, és mire én kifutottam a tyúkudvarból, már eltünt vele a saját udvarában. Nyom nélkül megette:( Pedig a világ legjámborabb 50 kilós fenevada, de a baromfiak nagyon izgatják és hát mégiscsak kutya. Én nem is birok vele, túl nagy, túl erős, túl féltékeny, úgyhogy én bizony bezárom az udvarába, ha az unokák itt vannak.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.07.07. 10:47:48

@könyvbolond_konyhatündér: Áh, ez bármikor megtörténhet sajnos, én már feladtam, ha hermetikusan elzárnám őket, talán akkor működne. Már eleve úgy számolok, hogy lesz mindig 1-2 veszteség, az ólba bezárni meg nincs kedvem őket.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.07.07. 10:49:36

@gigigombas: az attól is függ, milyen fajta csibéid vannak, az enyémek hat hetesen akkorák, hogy esélytelen lenne belőlük a rántott csibe, vagyis húst nem sokat találnánk rajta. Nem hiszem, hogy nálad az a gond, hogy nem kapnak enni, egyszerűen ilyenek.
süti beállítások módosítása