Kotlós vagy keltetőgép?
2013. február 13. írta: Rosa Rugosa

Kotlós vagy keltetőgép?

Bár nincs sok időm, hogy állandóan blogokat olvassak, azért olvasgatlak ám titeket is, akik engem olvastok. Már akinek a blogját megtalálom... Több helyen is szembesültem azzal, hogy nem jött be a kotlóssal keltetés és inkább a keltetőgépre szavaztatok. Én továbbra is maradok a kotlósoknál. Azt hiszem egy ilyen lusta és rendetlen némber, mint én vagyok, így jut a legegyszerűbben, a legolcsóbban és nem utolsó sorban a legkisebb erőfeszítéssel utánpótláshoz. Mondjuk nem is esszük a tyúkjainkat folyamatosan, eddig csak a kakasokat ettük meg, no meg amit a kutya elkapott tyúkot, tehát nálunk nem cél, hogy egy idényben akár több száz csibénk legyen. Ugyanakkor idén igyekszem fokozni kicsit a termelést, szeretnék legalább 4-5 fészekalja csibét, ami jobb esetben a tapasztalataim alapján akár 50-60 a felnőtt kort is megérő csibét eredményezhet. No majd meglátjuk.

Nekem az elmúlt év tapasztalata alapján teljesen bejött a kotlóssal keltetett és nevelt állománygyarapítás. Két kelésből lett összesen 12 tyúkom, akik megérték a felnőtt kort. Ebben az évben szeretnék több kotlóssal is keltetni, így is gyarapszik majd annyit az állomány, hogy hús is lesz belőle.

Aki fél a késői keltetéstől, annak megmutatnám, hogy a július legvégén kelt csibéim, akik augusztus végén még csak így néztek ki: Új kiscsibék az őszre teljesen betollasodtak, most pedig meg sem tudom őket különböztetni a felnőtt tyúkjaimtól. Ilyenek voltak augusztus végén:

őszipipi.JPG

A kis kopasznyakúból kakas lett. Így nézett ki 3-4 hetesen:

Most pedig így néz ki:

kopasz2.JPG

kopasz1.JPG

kopasz3.JPG

Ti idén mire szavaztok? Kotlós, vagy keltetőgép, melyik miért?

A bejegyzés trackback címe:

https://tyukudvar.blog.hu/api/trackback/id/tr855072120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

redrabit 2013.02.13. 09:26:48

Nekem sajna a tavalyi állományból csak egy japán kakasom lett, akit folyton vert az egész csapat, így átköltöztettük a másik bandához ( bár ott is csekély a népszerűsége)
A lényeg, hogy a tavalyi japán pipim tegnap óta ücsörög... az Istennek nem tudom rávenni, hogy álljon fel és odébb ....tojás nincs amin ülni tudna. :( Sajna a kakasunk nem túl aktív és bizony a tojások(amit a többiek tojnak ) nem szemesek, így még csak keltetni sem tudnék, még, ha akarnék is..
Mi a teendő az eltökélt kotlósommal ??? Van ötlet ?

falusisanzon.blogspot.com 2013.02.13. 10:14:11

Én mindkettőre szavazok.Azért vettem keltetőt,mert nem lett kotlósom nyár közepéig és már nem tudtam tovább várni...azért a kotlóssal sokkal könnyebb.Ő pátyolgatja a csibéket,nem én:):)

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.02.13. 12:49:26

@falusisanzon.blogspot.com: Igen, megértem. Mekkora keltetőd van?
Én azon gondolkoztam, egyszer meg kéne próbálni kappant bevonni a csibenevelésbe. Így akár lehetne a keltetőgépet meg a hagyományos költést kombinálni.

@redrabit: Esetleg szerezz be pár szemes tojást és tedd alá. Vagy tedd ketrecbe, amitől egy idő után abbahagyja. ha esetleg nem olvastad, itt írtam róla:
tyukudvar.blog.hu/tags/leszoktat%C3%A1s_a_kotl%C3%A1sr%C3%B3l

falusisanzon.blogspot.com 2013.02.13. 13:11:09

Most már kettő is van....ha egyszer elkezded,nehéz abbahagyni...kb.40 és kb 80 db tojás fér bele...vágj bele:):)

redrabit 2013.02.13. 17:12:44

Elolvastam , köszönöm .. Ma már kicsit virgoncabb volt a pipi...igaz a többiek is kergetik . Nem is tojik mostanában , nem is értem miért jött rá a kotlás ...
Mindenesetre jó tudni a "lehűtés" szabályait.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.02.14. 08:32:40

@falusisanzon.blogspot.com: Na, pont most néztem, hogy ugyanazt a címet adtam az írásomnak, mint pár héttel ezelőtt te a tiédnek. Elnézést, de nem volt szándékos.

falusisanzon.blogspot.com 2013.02.14. 09:30:30

Szerintem a célunk közös:):)

Magóg 2013.02.16. 19:18:38

Én a kotlósnál maradok. Négy éve tartunk baromfit, eddig mindig levágtuk őket ősszel. Most télen döntöttünk úgy először, hogy meghagyunk 15 tyúkot + 1 kakast. Ennek is köszönhető, hogy tavaly október legvégén szembesültem először a kotlós tevékenységével. Gondoltam kipróbálom, megtapasztalom, hogy dolgozik egy kotlós, így hagytam alatta 6 db tojást. Kiszámoltam, hogy a kiscsibék november legvégén kelnének ki. Gondoltam, mivel csak éjszakára vannak fedett helyen a tyúkok, semmi esélyük a kiscsibéknek az életben maradásra, de kipróbálom. Lényeg a lényeg: 6 tojásból 6 kikelt november 30-án. Ekkor ládát, csibét, kotlóst betettem egy fűtetlen garázsban elkerített 1,5 m2-es helyre. Mind a 6 életben maradt, pedig első sétájuk a külvilágban december 14-én volt, majd végig 0 fok körüli hőmérsékletben cseperedtek, de a kotlósnak hála, észre sem vették, hogy hideg van.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.02.17. 11:42:39

@Magóg: Ez tetszik! Nekem is elkezdett egy tyúkom ülni késő ősszel, de nem mertem tojást tenni alá.:)
Én maradok a kotlósnál egyenlőre, próbálom tökéletesíteni a dolgot.:)

harCIBAnyulka 2013.02.17. 19:29:17

Nálunk hibrid megoldás működik: akkor indul a keltető, ha egy tyúk kotlásra adja a fejét! Eddig 66 pipi volt a csúcs, amit alá tudtam csempészni, bár a végén már igen ferdén nézett, mikor látta a kezemben az újabb versenyzőket... :-)

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.02.20. 15:40:26

@harCIBAnyulka: Áááá, szegény kotlós..:D Na ne, megint egy csibe?:)

Ifj.Sándor 2013.05.22. 15:58:02

Üdv!
Milyen fajta tyúk a legesélyesebb a kotlásra ?

gyalog.galopp 2013.05.22. 16:51:06

@Ifj.Sándor:
Nálam a sárgamagyar névre hallgató, un. kettős hasznosítású tyúk bevált, de az igazsághoz tartozik, hogy nincs reprezentatív mintám.

A kotlás erősségét tesztelni kell, tojáshoz hasonló, pl pingpong labdával, vagy a gyerek használaton kívül helyezett műanyag kütyüjeivel.
Amennyiben ezeken is megül, akkor érdemes tojást rakni alá.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.05.23. 07:31:21

@Ifj.Sándor: nekem abszolut vegyes tyúkjaim vannak, de úgy látom ezekből leginkább a magyar fajták kotlanak. Viszont azt is jó tudni, hogy a kotlás ragadós, kedvet kapnak egymástól. Nálam most már 8 ül.

De úgy tudom a Brahma is jó kotlós, a japánok pedig kiválóak.

Ifj.Sándor 2013.05.23. 13:54:53

@Rosa Rugosa: Köszönöm a választ. Nekem még a Cochint ajánlották kotlósnak erről a fajtáról vélemény ?
süti beállítások módosítása