A kotlás - 13. nap
2012. április 16. írta: Rosa Rugosa

A kotlás - 13. nap

Miután a tyúkom úgy ül, mint akit fejbe vertek, remélem hamarosan csibe lesz a tojásokból. Egy gondom van vele, nem nagyon akar enni. pedig ott van mellette kukorica, víz, de vagy 3 naponként eszik. Azt hiszem itt valamit rosszul csinálok, lehet hogy egyszerűen le kéne szednem a tojásokról, hogy egyen, igyon és nem arra várni, hogy kedvet kapjon. Nem szeretném, ha a nagy lelkesedésben elpusztulna.  Milyen érdekes egyébként, hogy egy tyúk kb. 35-40 napig kotlik – lehet bírja a 40 napos böjtöt?
 
Amint a fenti sorokat leírtam a tervet tett követte, nehogy már ott üljön étlen szomjan, miközben én itt okosakat írogatok. Szóval kimentem, a kis fekete japán tyúkot (aki együtt ül vele a tojásokon, bár már párszor kidobtam) elkaptam a farkánál fogva –nem viccel, csíp, de ezerrel- és kitettem a ládából. Kotlós mamit hátulról megközelítettem, a két kezem a szárnyai alá csúsztattam és szépen kivettem a ládából. Azonnal elkezdett kint inni –érdekes, bent is van neki víz, de nem nyúlt hozzá- aztán olyat rottyantott, hogy úgy éreztem, rögtön ráeresztek egy kisrókát a tyúkokra. Valami brutális büdös, nagy és csúnya volt. Utána vígan evett, ivott, igaz, a kakasaimat folyamatosan ütöttem a fanglival, mert állandóan rá akartak mászni, persze egyszerre öten. Jaj, úgy látom ők is fokhagymás tejben kívánnak hamarosan pácolódni.
 
Egyébként azt olvastam, hogy érdemes a fészek aljába fahamus és kénporos homokot tenni a tetvek ellen, vagy szárított diófa- és páfránylevelet. Na ez sincs benne, de azt hiszem most már ezt kihagyom. Ha kikelnek, teszek be nekik hamus-kénes porfürdőt, meg szárítok diólevelet, azzal kibélelem a fészküket. Az is fontos, hogy a kotlóst csakis sárga kukoricával etessük, ettől jól tüzel a testük, tudják kellően melegíteni a tojásokat. Legközelebb a kotlással kapcsolatban mindenféle tudományos okossággal jövök majd.
 
Egyenlőre jól elvan a tojóládában, de hamarosan kell gondoskodnom valami helyről, ahova külön tehetem a csibékkel együtt. Erre olvastam Báldy könyvében egy jó kis szerkezetet, amit továbbgondolva eljutottam egy ma is divatos, tökegyszerű tyúkólhoz. Ilyet kéne készítenem ápr.25-ig, akkor várható ugyanis a csibék kelése. Ennek az eredeti változatát kotlóborítónak nevezik, az a célja, hogy a kotlóst el lehessen különíteni a többi tyúktól, valamint szabadon lehessen mozgatni, mondjuk a kertben. Régebben a kotlóst, hogy ne kóboroljon messzire, volt, hogy egy madzaggal kikötötték, de ez állatkínzás. Így viszont a kotlós a borító alatt marad, a csibék a borító alján lévő résen még ki is mehetnek alóla (úgy sem mennek messze a kotlóstól), mindig újabb zöld felületre, délben pedig az árnyékba rakhatjuk őket, valamint a kajájukat, vizüket sem falja fel a többi tyúk. Nos úgy gondoltam, hogy én ennek a borítónak az egyik végét zárttá teszem és kisebb óllá, vagy fészekké alakítom, így a kotlós a csibékkel ebben fog élni, ameddig össze nem lehet ereszteni őket a többivel. Tehát valahogy így fog kinézni, csak sokkal kisebb lesz, akkora, mint a Báldy-féle kotlóborító.
 
 
Addig még rengeteg dolognak kell utánanéznem.
Mivel etessem a csibéket?
Egyszerűen vegyek majd nekik indító tápot? Vagy maradjon a szitált kukoricadara, plusz amit a kotlós kapirgál nekik? Eleve fogalmam nincs, hány fog kikelni, de nem szeretném, ha túl nagy lenne az elhullás.
Na mindegy, majd meglátjuk.
Olvashatjátok tovább bénázásaimat és kétkedéseimet.
 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tyukudvar.blog.hu/api/trackback/id/tr934445275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.04.16. 08:48:44

Nos, úgy látom sikerült annyira értelmetlenül megírnom ezt a posztot, hogy szerintem rajtam kívül senki nem érti, hogy miről beszélek...:)
Na mindegy, este megpróbálok feltenni egy képet az általam emlegetett eredeti kotlóborítóról, mert így ennek nem sok értelme van.:)

zsuzsi_buvar 2012.04.16. 10:24:53

hehe, en ertettem eppen, bar persze nem tudom milyen az eredeti kotloborito, de vannak otleteim, nem volt nagyon zagyva
mondjuk nekem eppen a kotles mint programpont nem hianyzik, sot, kakas sincs, tojjanak csak, ne ucsorogjenek, kotlasgatlasra vannak tippjeim ;)
Sztem nagyon jol csinaltad, h kivetted, idonkent muszaj, mar jozan paraszti esszel. Bar valahol nem hiszem, h egy nem teljesen idiota tyuk belepusztulna a kotlasba, vhol az onfenntartas erosebb kell legyen, mint a fajfenntartas, kulonosen, h ebben az esetben a sajat pusztulasa automatikusan az ivadekok pusztulasat is eloidezi. Meg az is lehet, h mivel nem figyeled 24/7, amikor eppen nem nezed, akkor azert kimegy enni inni. En nem tennem a kajat vizet a feszekbol is elerhetove. Kozel, de legyen neki muszaj felallni erte. Es az is lehet, h a tobbi madar kozelsege zavarja, felti toluk a tojasait, talan meg inkabb el kene szepralanod toluk.
De ezek ismetlem, csak az en jozan paraszti okoskodasaim :)

itt van direkte csibetap, en azt adnek nekik, de en a nagyoknak is jobbara tapot adok, a csibekkel sem maceraznam tul a dolgot, sztem egyszerubb (tudva h a sajat keveres jobb lenne, blablabla, de lustasag fel egeszseg :P es a sajat kevereshez kello alapanyagok beszerezhetetlenek, itt nincs gazdabol meg tapos :/ )

kepeket azert tehetnel fel, a kotlosrol meg a csibekrol persze :) izgi nagyon :)

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.04.16. 11:17:51

@zsuzsi_buvar: Teszek majd fel képet, csak most egyedül a férjem fényképezője jó, fotóztam ugyan, csak letölteni nem volt időm, na de majd este.:)

Nálunk végül is azért egyszerűbb a házi keverék, mint a táp, mert mindkettőt ugyanott lehet kapni ( mármint a szemes takarmányokat is ) és hát így jóval olcsóbb, mint ha tápot etetnék.

Az a baj, hogy a láda nyílását elzártam egy műanyagládával, így tuti nem tud kimenni belőle a tyúk.
Mondjuk igazad van, tetszett az okfejtésed, csak erősebb benne a létfenntartási ösztön.:D
És igen, tuti, hogy zavarja az is, hogy nem tud nyugodtan leszállni, mert a hülye kakasok is zaklatják.

Edit123 2012.04.17. 10:32:00

Én is megérkeztem :)
Na nálunk a kotlós 27 vagy 28-án ült el, és pont 21 napra ki is keltek a csibék. Most 8-an lettek, nem is tudom hol írtam, hogy 9 tojás volt alatta, egyet megevett az elején valószínű, aztán 13 lett alatta, mert alátojtak, pedig anyum elszeparálta úgy ahogy tudta. Na mi kivettük a tojásokról a kotlóst minden reggel, anyum"kidobta" szó szerint, rögtön pottyantott is egy jókora rakást, evett, ivott pár percet, de rohant vissza a tojásokra, amit addig anyum letakart egy ronggyal, mivel még hísvét előtt igencsak hideg volt, és a tyúk ráadásul egy alsó fakkban a földön ült el.
Na amióta megvannak a kiscsibék, amúgy most tettem is fel róluk kis videót, azóta nem lehet a mamát még pár percre sem szinte kidobni, mert olyan őrült módon rohanna, repülne vissza a csibéihez. amúgy mikor megvolt már pár csibe, arról is vannak képek fenn, átküöltöztettük őket egy külön zárható kis fakkba, sőt akkor még nem is volt mind kikelve, és ez az akciónk egyáltalán nem viselte meg a mamát, szépen kis fészket csináltunk nekik, beletettük a csibéket, meg a maradék tojást, és a mama minden zokszó nélkül "zombulva" rájuk ült.
Szóval most hétvégén is mikor lent voltam, én dobtam ki a mamát reggel, de mint egy eszement repült a csukott ajtónak a csibékhez.Enni már nem nagyon eszik kint, hogy megvannak a csibéi, de idegességében azért még pottyantott kint is egy jó nagyot.

Anyu indítótápot vett, rögtön 1-2 naposan már etette a csibéket a kotlós, azt mondja anyu, hogy ez kell nekik, amúgy nekünk sem volt otthon kukoricadarán kívűl semmi, persze azt meg a kis csirke nem tudja felcsípni, anyum ezért majdnem tönkre tette a kávédarálót, mert azon akarta kicsit porítani, mert akkor még nem volt otthon indítótáp.
Na én is jól össze visza írtam, remélem azért kibogózható, amúgy megértettem az írásod. :D
Puszillak, szia, majd nézd meg a kiscsibéket, csuda édik, és pont a videó végén látható, hogy a kotlós egy akkorát csinál a saját fészkükbe, aztán szedegethetjük utána. :D

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.04.17. 11:19:35

@Edit123: Jaj de jó, megnézem!
Micsoda izgalmak!:))))
Lehet én is veszek indítótápot - ha egyáltalán kikel pár:D

Mézes · http://mezeskalacskonyha.blogspot.com/ 2012.04.17. 12:18:20

Jöttem, láttam, itt ragadtam. Edit123 irányított hozzád, és milyen nagyon jól tette:) Jövök és átolvasok mindent, az eddig látottak nagyon tetszenek! Nem igazán vagyok otthon a blog.hu-n, tudnál segíteni, hogyan tudnék feliratkozni hozzád, hogy lássam, ha új bejegyzést írsz? Ha esetleg szét szeretnél nézni nálam itt találsz: mezeskalacskonyha.blogspot.com/

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.04.18. 05:29:04

@Mézes: Üdv a Tyúkudvarban!:)
Hogy a kérdésedre válaszoljak: fogalmam sincs, hogy tudsz feliratkozni, én halál béna vagyok ehhez a blogoláshoz.
Most épp azon vagyok, hogy keresek valami hozzáértő 15 évest, aki egy kicsit ráncba szedi ezt az egészet.:)
De hetente 2x legalább van poszt.:)

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.04.24. 08:13:31

Na képzeljétek, kelegetnek ám a pipik, teljes izgalomban vagyok, van eddig három, majd írok róla, csak a héten eléggé munkás hétköznapjaim vannak ( a gyerekeket ez nem érdekli, ugyanannyit beszélnek, mint egyéb napokon:D ), úgy hogy csak kergetem a fejemben a gondolatokat, de péntekre összerittyentek valami írást, addigra úgy is kikelnek.:)

Holnap meg jönnek a Francia tyúkok újabb történetei.:)

Espelette 2012.04.24. 11:38:47

@Rosa Rugosa: Hu, de kivancsi vagyok az esemenyekre! Csibekeltetesben es -nevelesben semmi tapasztalatom nincs, igy csak drukkolni tudok, de azt nagyon :) Kivancsian varjuk a beszamolot es persze a fotokat!

korenka 2012.05.17. 12:34:45

Az, hogy a tyúk 40 napig kotlik, nekem az egyenlő volt azzal, hogy a tojásból 40 nap alatt kel ki a kiscsibe. Most tudtam meg, hogy nem így van... (bioszból lehet, hogy tanították, csak hiányoztam...) Ma mindenesetre megtanultam. :D
süti beállítások módosítása