A kakas, akit Csubakkának hívtak...  OLVASÓI ÍRÁS
2012. március 05. írta: Rosa Rugosa

A kakas, akit Csubakkának hívtak... OLVASÓI ÍRÁS


A múlt héten láthattatok pár képet egy fagyott tarajú kakasról, Edit123 jóvoltából. Most megírta a kakas történetét is. Olvassátok és szóljatok hozzá az első olvasói íráshoz, ami a pályázatra érkezett! A felhívást itt olvashatjátok - és a jutalom kalácsokat is itt láthatjátok...  Írjatok, várom továbbra is a  történeteiket és remélem ti is egymásét!


 
Sajnos egy szomorú esemény történt nálunk, édesapám 71 évesen  2011  november 20-án, elment, (http://edit-gondolataim.blogspot.com/2011/11/edesapam-emlekere.html ) édesanyám egyedül maradt. Vidéken élnek, az állattatás náluk kimerül a baromfiudvarban. Bár én terveztem és tervezem, hogy oda fogok költözni, és több állatot is tartanék, ha sikerül, mondjuk kecskét, pár nyulat, esetleg kacsákat. Jelenleg csak hétvégente tudok lejárni.
Szóval általában 20-30 csirke volt az állomány. Apum nagyon szerette a vidéki életet, de a sors úgy hozta, hogy Budapesten élte le életének a nagy részét, én is ide születtem, de a nyugdíjazásuk után visszaköltöztek anyummal a szülőfalujába. Persze gyerekkoromban én is sokat voltam ott, a nagyszülőknél, talán az ott átélt élmények, tanultak hatására vágyom én is vidékre, a föld az állatok, a szabad levegő a tér után.
Apumék 2000-ben költöztek le, amit sajnos beárnyékolt a 2005 ben kapott stroke-ja (agyi érelzáródás). Ebből ugyan felállt, bár a bal karját- kezét sajnos nem tudta már használni és bicegett is, de rendületlenül kapált  gereblyézett fél kézzel, etette a tyúkokat, tisztogatta az udvarukat.
 
Ez az elfagyott tarajú kakas több okból is emlékezetes marad számomra. A fő ok, hogy még apum nevezte el Csubakkának. Többek között azért, mert bár a fotón nem látható annyira, de nagyon nagy „haja” volt. Mikor a szél hátulról fújta, szinte a szemébe lógott…
Szokták mondani, hogy az állatokat, főleg azokat amiket levágunk, nem jó elnevezni, mert akkor az ember megsajnálja.
Csubakkának mégis ez lett a sorsa februárban, mivel több kakas is volt a tyúkudvarban, de a fő ok, hogy anyum szerint  megtanította a többieket hogy kell a tojást feltörni. Szóval rákaptak a tojás feltörésre, ezt többször észrevette anyum.
Ezért februárban egyik hétvégén megkérdezte, le tudom e vágni, (mivel gyermekkoromban mamám erre is megtanított, hajjj emlékszem az első csirke kiugrott a kezemből, és lógó vérző nyakkal szaladt az udvaron mi meg utána) mivel ő nem tudja, eddig is mások segítettek neki.
Szóval kb. harminc-egynéhány év után gondoltam, nincs mit tennem, nem kell segítséget hívni, most már anyagi megfontolásból is, megcsináljuk mi ketten.
Megtörtént a dolog, zökkenőmentesen, még én is csodálkoztam magamon, bár megmondom őszintén fájt kicsit közben a szívem…..főleg, hogy apum nevezte el…és arra gondoltam közben, (lehet butaság), de ha van nekik is lelkük, talán találkozik apummal valahol…..és arra is gondoltam, hogy apum sem akarta volna másképp, hisz tényleg a tápláléklánc részesei…..
Hát ez Csubakkának a története, akinek a nagy hidegben még a taraja is megfagyott kicsit.
 
 Edit123
 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tyukudvar.blog.hu/api/trackback/id/tr164264742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.03.05. 12:02:36

Mióta olvastam az írásod, azóta azon agyalok, vajon le tudnék-e vágni egy tyúkot, ha nem lenne, aki megcsinálja helyettem?
Minden elismerésem, hogy te végül is megtetted, ráadásul egy olyan kakassal, aki tulajdonképpen arra emlékeztetett, akin neked nagyon fontos volt.

barom-fi 2012.03.05. 14:24:41

Sziasztok! Kedves írás, és béke Csubakka poraira. Szerintem egyébként nem annyira a névadás számít, hanem az ember hozzáállása. Ha az ember tudja, hogy eledelnek neveli az állatot, akkor - ugyan kellő tisztelettel és mérséklettel -, de nyugodtan le tudja vágni őket. Igaz, nekem is felmegy kissé az adrenalinszintem, ha nyulat vagy tyúkot vágok.
Javaslom ezt a videót: www.youtube.com/watch?v=5_S3P0eU0lE
Ez a nő olyan kedvesen, gusztusosan - majdnem azt mondtam: szeretettel - vágja le a tyúkot, hogy öröm nézni.

korenka 2012.03.05. 16:09:56

Nekem bepárásodott a szemem a történet végére. Nagyon tetszett.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.03.06. 08:31:06

Először is gratulálok Editnek, mert nagyon-nagyon sokan elolvasták az írását! Nekem is nagyon megható volt! Edit, azokat a szép fonott dolgokat te készíted, amiket a blogodon láttam? Nagyon tetszenek!!!

Ez a blog lassan kezd az agyamra menni, ma éjjel azt álmodtam, hogy szedem össze a tojásokat és azt látom, hogy egy csomó meg van törve. Ül bent az ólban két barna tyúk és próbálom kitalálni, melyik lehetett a tojásfeltörő. Miközben szedem a tojásokat, próbálom megmenteni a törötteket, hogy még gyorsan egy piskótát süssek belőlük. Közben azon aggódom, hogy muszáj lesz levágnom a bűnöst...:)

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.03.06. 08:35:34

Hú, az a youtubeos csirkevágás... én azt hiszem sosem tudnám így csinálni.:) Ha csirkét kéne vágnom, azt hiszem előtörne belőlem a vadászó ősöm és nagyon gyorsan -szintén telve adrenalinnal- végeznék vele. Képtelen lennék ilyen megfontoltan csinálni.:)

korenka 2012.03.06. 11:37:23

Nagy vehemenciával klikkeltem a videóra. Soha az életben nem láttam még tyúk levágást. Gondoltam itt az ideje. Amikor a csaj a lába közé vette a tyúkot, átfutott az agyamon, hogy inkább kihagyom a horror filmet... de nem tettem, mert ezt bizony nekem kell majd előbb utóbb csinálni, és hát jobb megnézni hogyan tegyem majd. A csaj nagyon könnyeden csinálja mégis leizzadtam a látványtól egy pillanat alatt. Örülnék, ha ilyen ügyes lennék majd, de gondolom elsőre nem fog így menni. Majd egy kupica pálesszal bemelegítek előtte, hogy bátrabb legyek :D:D:D

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.03.06. 13:45:00

@korenka: nekem az volt a fura, milyen nyugis az a tyúk.:)
Egyébként a férjem úgy szokta, hogy reggel, amikor jönnek ki az ólból a kis udvarba, akkor elkapja az "áldozatot", a két térde köré szorítja, úgy, hogy a szárnyával ne tudjon verdesni, aztán elkapja a fejét és nyissz, elvágja a torkát. A gyerek közben ott áll az edénnyel, amibe majd a vér megy. A nyakvágás után megfogja a lábát és fejjel lefelé tartva, a fejét fogva kiereszti a vérét a tálba.
Valahogy nem volt még erőm lefilmezni...

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.03.06. 13:47:21

Igen, pálinka az megkönnyíti a dolgokat. De legalább nem csak nekünk, hanem a tyúknak is jobb lesz, ha nem bénázunk annyit.:D

Edit123 2012.03.06. 15:30:58

@Rosa Rugosa: Szia :) Igen a kosarakat én készítettem, ezek a vizsgamunkáim voltak. Mindig is tetszettek a fonott dolgok, bár eszembe nem jutott, hogy fonjak, annak ellenére, hogy nagypapám vidéken anno maguknak a hántolatlan vesszőből fonta a kosarakat. Aztán itt pesten 2007 augusztusában a Várban a kézműves kiállításon hirdettem magát a Guzsalyas iskola, ez készítő akosárfonó-fonottbútor 2 éves volt, egy hónapban egy teljes hónapban egyszer szombat vasárnap ott kellett lenni és egész álló nap tanultunk fonni :) Nagyon nagyon jó volt, élveztem minden percét.Mondjuk mindig is kreativkodtam mindenfélével, gondoltam ezt nem hagyom ki. Sajna azóta sok időm nem volt fonni, néha néha fonogatok,mert azóta is esti sulikat bevállaltam.De volt ott még több szak, érdekelt mondjuk még a keramikusság is, mondjuk jó hogy nem azt választottam, mivel itthon is kellett volna egy műhely...a vesszőkkel meg elvoltam, igaz a lakás tele volt tőle :D Na de majd ha lesz időm fonok :)Pl. a kotlósnak egy borítót :D(emlékszem mamáméknál olyan alatt kotlott a tyúk)

Edit123 2012.03.06. 15:32:04

@Edit123: na most nézem, imitt amott összeakadtak a betűk,a szavak, de kivehető belőle a lényeg...

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.03.07. 20:08:12

@Edit123: Nagyon jók, tényleg! Nekem is rögtön a kotlósborító jutott eszembe...:D

Edit123 2012.03.08. 06:10:21

Ha valami fonott dologra akadok, minig felcsillan a szemem. Ezt most megosztom veletek is, mivel annyira praktikus, akinek akár kis kertje van, az is meg tudja csinálni.A szöveg végén van egy letölthető összeállítás, ott lépésről lépésre le van írva fotókkal illusztrálva az elkészítés. Elnézést, hogy most nem a tyúkokhoz kapcsolódik a beírásom,de szerintem nagyon klassz dolgot találtam a kertbe.

antalvali.com/hirek/hazi-komposztalo-kas-alternativa-aquaponia-helyett.html/?utm_source=av-hirlevel&utm_medium=email&utm_campaign=hirlevel-12.02.26&evp=6353

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.03.08. 08:55:09

@Edit123: Engem egyáltalán nem zavar, ha a tyúkokon kívül másról is szó esik, sőt.:D
Megnéztem, érdekes ötlet!
Mi csináltunk régebben olyan ágyást (igaz fapallókból készítettünk keretet, de készülhet ugyanígy vesszőből is), amit feltöltöttünk trágyával, aztán a tetejére raktunk földet. A trágya ugye folyamatos hőt ad, így ültettünk paradicsomot, stb. A növények tényleg sokkal hamarabb elkezdtek nőni, ha fagy volt, akkor éjszaka nejlonnal letakartuk.

korenka 2012.03.12. 12:45:33

Edit! Micsoda véletlen, ezt én is meg fogom csinálni anno én is Antalvalin olvastam, hozzá is szóltam a témában, ugyanis épp idén metszem meg a fűzfánkat amiből majd készül a mű. Remélem szép lesz, mert most fogok először fonni.
süti beállítások módosítása