Kakashalál
2012. január 23. írta: Rosa Rugosa

Kakashalál

Ezeket a gondolatokat még tavaly októberben írtam:

Most vagyok teljesen tanácstalan.

Az egyik kakasunk csak úgy hívjuk, a "raj"- elég szarul van. Azt hiszem a kendermagos megverte és rátelepedett. Azóta alig bír felállni a fehér. Mondjuk úgy is leves lesz belőle, nem is ez a gond. Hanem én egyúttal a kendermagost is kinéztem, mint hétvégi élelemforrást, egy kakas semmire nem elég, úgy járnánk, mint a szegény ember a mesében. Este felmentek aludni már a gyerekek, amikor leszól az egyik: -Anya, tényleg megesszük a kendermagost? Ó basszus, tudtam, hogy ez lesz. Már sajnálja. A többi nem zavarta, de ezt sajnálja. Most mi a túró legyen? Tartsak neki kiselőadást, hogy látod fiam, a világ színes, nézd csak meg, hogy a pipiknél abszolút a tyúkok viszik a prímet, a gyárban a kakasok már a reggelt sem élik meg, (talán emlékeztek még az üzemi csibedarálóra) mennek félnaposan a darálóba, míg a pipikék éldegélnek, jó nagy mellehusit növesztenek, tojják a tojásokat, egyszóval tyúkéknál a kakasok a vesztes oldalon állnak, még a háztájiban is. Úgy is hamarosan érkeznek a jércék, nem tudom mi lesz, ha ez a nagy dög elkezd majd vetődni rájuk.

Végül is a tálcás csirkét mindenki olyan könnyen betolja, semmi problem, tudod, hogy az is egy csirke volt... csak azt nem ismerted.

Na de a legnagyobb gáz, hogy hiába akarok én hiteles lenni, ha tulajdonképpen én is sajnálom. Meg azt a bolond fehér nyomorultat, akit eddig is vertek. Na mindegy, majd lesz valahogy. Egyszer úgy is mennek a levesbe, max most kapnak egy kis haladékot.

Ezek pedig most vasárnap történtek:

Ilyen volt, ilyen lett:

Hát, eljött az idő. A két kakasnak már eldöntöttük a sorsát decemberben, de úgy alakult, hogy az alkalom, amire (ki)készültek volna, időhiány miatt elúszott. Mára a gyerekek is megbarátkoztak a gondolattal, hogy a két kakasnak annyi, sőt, már kérdezgették is, hogy na, mikor vágjuk le őket? A kendermagos kakast kicsit sajnáltam, mert normális volt, jó fej, cseppet sem agresszív és kufircolt lelkesen, de hát ez van, ilyen a kakassors… A férjem mondta is, mi lesz, ha én már nem leszek és neked kell levagdosnod őket? ( Mondjuk erről az jutott eszembe, hogy azt hiszem nem ez lenne a legnagyobb gondom, ha ez a helyzet bekövetkezne…) Mondtam neki, majd jól eladom őket, vagy keresek valakit,  aki levágja.  Vasárnap reggel a férjem gondolt egyet, elővettük a nagylábost és feltettük forrni a vizet. Hagymát pucoltam a vérnek, ő meg a nagyfiam asszisztálásával elvágta a két kakas torkát. Miután mi hétvégén szeretünk azért pihenni, ez olyan tíz, féltizenegy között történt. Fél egykor már ettük a valóban aranysárga kakaslevest. Az aprólékból annyi lett, hogy még négy levesnyit betettem a fagyasztóba, combok, mellek mentek a pörköltbe. Szóval vágás után hagymás vér, ebédre meg leves, jó sok hússal. Ez olyan jól sikerült, hogy ebéd után rögtön aludnunk kellett, így a pörkölt csak később készült el.
 
A múltkoriban vitáztam egy blogon, ahol a legtöbben leszólták a kistermelőtől, háztájiról vett cuccot.
Később kalandoztam még a téma körül és pl. olvastam egy gasztroblogger írását, amiben házi, illetve bolti tojást, csirkét hasonlított össze. Azt írta, a különbség észrevehetetlen. Erről az jutott eszembe, hogy nem hiszem, hogy ezek után igazán hinni tudnék a megállapításainak. Ezen felbuzdulva úgy döntöttem, hamarosan a fagyasztónkban lévő, kedves rokontól kapott bolti csirkeaprólékból is főzök majd egy levest és közszemlére teszem mindkét alapanyagból főtt levesről készült fotókat.

 

BESZÉLGESSÜNK!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tyukudvar.blog.hu/api/trackback/id/tr593276659

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

R2D2 & C3PO 2012.01.23. 12:09:24

Különös ez az összehasonlítás...

Én is végeztem már ilyet. A tartás, és a élettartam függvényében lesz a hús ízesebb és tömörebb szerkezetű.
Az olcsó könnyen beszívja a fűszereket, mártásokat és nagyon laza, egészben gyakorlatilag vághatatlan. Míg a tanyasi 81 napos, vagy a hasonlóan tartott háztáji (mert van azért ketreces is!) nehezebben szívja fel a fűszereket, bár ízletes azok nélkül is, a hús viszont tömörebb, egészben szépen szeletelhető.
Szóval azt mondani, hogy nincs különbség...
Vajon ki volt a blogger?

Mondjuk azok közé a marhák közé tartozom, akiknek fontos az is, hogy normális élete legyen annak az állatnak is, amit megeszek. Tudjon kapirgálni, legyen helye mászkálni és ne szarban térdelve töltse el azt a pár napját...

Dee_ 2012.01.24. 15:35:17

Külsőre én csak azt tapasztaltam, hogy a házi tojás nagyobb. Mivel nálunk nem nagyon produkáltak kizárólag darával, muszáj volt tojótápot is a kajájukba kevernem, így végre volt némi tojás (de így sem érte volna meg, 60 forintra jött ki egy tojás...), az íze viszont elképesztően finom volt! Rá is kaptam egy időben a folyós sárgájú tükörtojásra...

Mikor a kutya megfojtotta az egyik tyúkot, még melegen találtuk meg az áldozatot. Gondoltam, elkészítem akkor, megsütöm a kutyának. A húsnál azt tapasztaltam, hogy nem ázik a vízben, mint egyes lefóliázott, valószínűleg belepumpált vízzel nagyobbra hizlalt csirkemellek, egészen száraz volt a hús és a bőr.

Minden elismerésem a férjedé, én egyszerűen képtelen vagyok elvágni a nyakukat és a családból sem vállalkozik rá senki, mióta nincs a Nagymamám... Bezzeg a kutya, tél elején ölte meg a maradék négyet egy délután alatt egyetlen hang nélkül, beszabadult az udvarukra, a tetemeket meg elrejtette, elásta.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.01.24. 19:25:04

@Dee_: Nem túl vidám történet...
Mondjuk szerintem attól is sok függ, hogy milyen tyúkot tartunk.
Nekünk ugye magyar tyúkunk van, ami kettős hasznosítású, ez a valóságban ugye azt jelenti, hogy sem tojásban, sem hústermelésben nem kiemelkedő.
Viszont eléggé igénytelen, én most csak szemes kukoricát etetek, de ezek egész nap kapirgálnak, csipegetnek a kertben.
Január eleje óta újra kezdenek tojogatni, napi 2-5 tojás van, a tojótáp már elfogyott régóta, de nyáron én is adtam nekik.

Mondjuk a tojások sem nagyok, de a sárgájuk az!
Tehát a tojásméret olyan M-L bolti méret (inkább M).

Holnap úgy is a takarmányozásról fogok írni, remélem talál benne mindenki hasznos infót, és nagyon várom a saját tapasztalatokat!

Dee_ 2012.01.25. 13:58:50

A mi tyúkjaink letojt gyári tyúkok voltak, jó ideig eltartott, míg összeszedték magukat, tollat növesztettek. Nem is tojtak olyan sokat, bár azt mondta a tápos néni, hogy ugyanabból a turnusból jöttek olyan tyúkok is, amik minden nap produkáltak. Én örültem, ha összesen egy tojás volt az öt tyúktól naponta.
Tavasszal mindenképpen veszünk az üres ólba, de nem tudom, hogy ilyen "öregeket", vagy inkább hetes csirkéket érdemes venni. Nagymamám mindig fiatalokat vett, de nála ugye nem volt gond likvidálni a kakasokat.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.01.27. 05:49:00

@Dee_: Na, letojt tyúkokkal nekem is volt egy sztorim, nem tudom olvastad-e...
tyukudvar.blog.hu/2011/04/06/letojt_tyukok_vs_mai_csirkek_avagy_nehany_tyukbol_kitor_a_t_rex
Amiket én vettem azoknak alig volt tolluk. Na akkor még nem tudtam, hogy azért, mert ezek elkezdtek már vedleni (és olyankor akár hónapokra is leállhatnak a tojástermeléssel), az első nap még tojtak összesen egy tojást, aztán befejezték.
Letojt tyúkot szerintem nem érdemes tojás miatt venni, a posztban olvashatod a rossz tapasztalataimat.
Ha nem akarsz kakasokat vagdosni, akkor talán olyan 20-30 hetes jércéket kéne venned, azokon már bőven látszik, melyik kakas, melyik tyúk.
Még ha drágább is, szerintem megéri, mint bajlódni naposcsibékkel...
Ráadásul ugye egy tyúk kb. 3 évig "termel", a letojt tyúkok azért letojtak, mert hogy úgy mondjam tojásaik nagy részét már kitojták, tehát fél, egy év múlva úgy is csak ennének, nem tojnának. Akkor meg őket kéne megenni...:D

gotami 2012.07.12. 19:38:32

Segítséget kérnék!!! Az "állományom" 13-14 hetes. Nem tudom megállapítani, hogy van-e köztük kakas - mikor vettük őket előneveltként-, a keltető azt mondta, hogy mind leányka.
Szóval kezdenek növekedni, kinőtték a ketrecüket és ritkítani kellene az állományt. Nagyon úgy néz ki, hogy több mint a fele kakas...de hát én még életemben nem foglalkoztam ilyen kérdéssel és meg nem tudom mondani, hogy ki a fiú és ki a leány a csapatból. Kérek szépen fotókat ilyen idős barna és kendermagosokról...legalább tudjam mit kell nézni és figyelni. KÖSZÖNÖM!!!!!!!!!!

vomit 2012.08.03. 01:30:46

@gotami: eddig mindig megszivtam a kicsikent vett csokkerekkel. szerintem rogton az elejen kivalogatjak oket, es csak veletlenul hagynak benne tyukot. a legelso negy vett csibenkbol mind az osszes kakas volt. iden tavasszal amit tuti jercenek igertek, az egyik kakas, a masik tyuk, ketto pedig dontetlen, mert korabban elhullottak.
süti beállítások módosítása