Letojt tyúkok vs mai csirkék -avagy néhány tyúkból kitör a T-Rex
2011. április 06. írta: Rosa Rugosa

Letojt tyúkok vs mai csirkék -avagy néhány tyúkból kitör a T-Rex

 A kezdeti sikereken felbuzdulva, vagyis hogy ezek a tyúkok nem is olyan randa és agresszív állatok, mint amire én gyerekkoromból emlékeztem, gondoltam beszerzek néhány letojt tyúkot (összesen tízet), hogy addig is legyen tojás, amíg a fiatalok nem óhajtanak tojni, csak zabálni. A szemeim előtt lebegett az Őrtorony füzetek elején látható idilli kép, oroszlán és gazella békés együttélésben. Ami nálunk eddig működik. A macskák egy tálból isznak a sünnel (vagyis megpróbálják elinni egymás elől a tejet), a pincsit jól megraktam, amikor a tyúkokra vetődött, azóta nem bántja őket, ellenben különös szexuális vonzódást tanusít azóta az ivartalanított nőstény macskánk iránt, de végül is némi kompromisszum árán béke honol az udvarban.

Nem hallgattam a barátnőmre, aki azt mondta, vigyázzak az idegen tyúkokkal, mert háború lesz. Nálunk? Ugyan. Fél kézzel kezelem a problémát. 

Hát, a tyúkok kifogtak rajtam.

Fellelkesülve, egy szombati napon elmentem a tyúkokért. Megállt egy hatalmas teherautó, tele ládával, két ember azokból rángatta ki a tyúkokat. Akarom mondani a szörnyeket. Annyira sajnáltam őket, a legtöbbnek hogy úgy mondjam kissé hiányos volt az öltözéke, értsd ez alatt, hogy kopasz volt nyaka, segge, csak a szárnyukon volt némi toll.

Nem baj pipikék, majd én segítek rajtatok, eddig bezárt katrocban éltetek, most a napfény, a jó levegő, a jó étel, a friss víz és a határtalan szeretet egy új, minőségi élet reményét adja nektek. 

Még talán egy könnycseppet is elmorzsoltam mély meghatódottságomban. 

Hazaérkeztünk, kieresztettem a ládából őket fajtársaik közé. Először kissé illetődötten bután hunyorogtak -lehet néhányan megvakultak a fényerőtől-, aztán kezdtek magukhoz térni. Szedtem nekik sok zöldet (ezt nem ették, azt hiszem nem ismerték, a tyúkhúrok úgy hevertek a földön érintetlenül, mint ahogy egy tőlünk keleti irányban lévő országban a rántotthús szivarozgatott a falnak dőlve csendben), megpúpoztam a tálat darált kukoricával. Magukra hagytam őket, még sem üldögélhetek ott egész nap, ezt a hobbit megtartom öreg napjaimra.

Pár órával később hátramentem és azt láttam, hogy az eredeti kis tyúkjaim a kakasokkal együtt mind a húszan egy egy négyzetméternyi zugba menekültek, miközben a letojt tyúkok -közülük is a legótvarabb kinézetű tollatlanok- harciasan rájuk támadnak és ütik őket, mint a répát. Ennek fele sem tréfa, nyírfaseprűt ragadtam és berontottam a tyúkudvarba. A megfélemlített többség ekkor előmerészkedett, elkezdtek nyugtalanul enni, de néhány lekopaszodott nyomorult csak rájuk rontott, én igyekeztem a támadókat néhány íves ütéssel a túloldalra visszatántorítani.

Nincs mese, ezek éjjel nem alszanak egy ólban, gyorsan elkezdtük késszé tenni a másik félkész ólat. Este sikerült őket szétválasztani, így telt az első nap. Másnap a helyzet sajnos még rosszabb lett. Miután kiengedtem őket, röpke 3 óra alatt 5 tyúkomat verték véresre. Itt elszakadt a cérna, ekkor már szó szerint gyűlöltem őket. Felhívtam egy barátnőmet és felajánlottam a tojó állományt, szó szerint "vigyétek a picsába ezeket a dögöket, mert fogom a kisbaltát és vérfürdő lesz az udvaron". Jöttek, zsákokba gyömöszöltük őket és már mentek is. A barátnőm hatalmas kakasa egész nap küzdött velük, mint mesélte, a tyúkok körbevették a kakast és mint valami rossz akciófilmben, egyenként rontottak a kör közepén álló hatalmas állatra. Ő hősiesen állta a sarat, szépen leverte többször is a vereséget elfogadni képtelen tyúkokat, estére beállt a rend.

Nálunk visszatért minden a normális kerékvágásba, engem és gyermekeimet elöntött a megnyugvás érzése. Az egésznek annyi haszna volt, hogy két kakasom a támadások alatt végső elkeseredésében elkezdett kukorékolni. Azóta is néha megszólalnak, gondolom akkor, amikor felrémlenek leki szemeik előtt eme traumatikus élmények.

A bejegyzés trackback címe:

https://tyukudvar.blog.hu/api/trackback/id/tr352804046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsuzsi_buvar 2012.03.27. 17:35:44

Ez jo reg volt, de en most talaltam ide, csecsemonek meg minden vicc :)

Nem egyutt felnott tyukokat nem lehet csak ugy osszeereszteni. Kb egy het kell, amig egy keritessel/haloval elvalasztva, tehat egymast latva de egymashoz nem erhetve osszeszoknak es meg az utan is eleinte jobb felugyelet alatt tartani oket. legyen keznel csipkedes elleni spray, ha valamelyik verezni kezd, az elveszi a tobbi kedvet a tovabbi csipkedestol.
A szoktatos het vege fele ajanlott a kerites tovebe szorni valami csemeget mindket oldalra, h egyutt csipegessek fel, tehat jo elmenyek kapcsolodjanak a masik csapathoz.

A masik, h a "letojt" tyukok bizony nagyon vadak altalaban. Nagyuzemi tartas soran egy A2 meretu ketrecben (ami egy negyed negyzetmeter) negy madarat tartanak egyutt. Kb annyi helyuk van, int egy A4es lap, fejenkent... Mivel egesz nap es egesz ejjel eg a villany, igazan aludni sosem tudnak, a kaja megy elottuk allandoan, de amikor eppen nem esznek akkor azzal szorakoznak, amivel tudnak, es ez sajnos az egymas bantasa. Nem azert neztek ki ugy, mert nem kaptak napot, hanem mert kiteptek egymas tollat...
Meg hat koztudott, h kannibalok is.

Na megyek olvasni tovabb, ha kesobb megoldottad az osszeszoktatast, akkor bocs az okoskodasert :)

Zsuzsanna13 2012.05.13. 22:48:03

Szia de jó hogy rád találtam, én is így jártam ahogy te. Csak nem Balatonboglárról egy telephelyről hozták a tyúkokat? Nekem Hirden kellett átvennem. Hát ugyan az, nagy autó 1óra késéssel, két pasi, a ládákból, dobálta a nyakuknál fogva a tyúkokat, szörnyű volt, ráadásul, szakadt az eső. Ugyan ilyenek az én tyúkjaim is. Kopaszok, 9hónaposnak mondták, 1hónap késéssel kaptuk meg őket.Katasztrófán néznek ki. Ma 1hete hogy itt vannak 30db. Kukorica dara +tojótáp adok nekik, bővítettem a kifutót. Egy nagy füves részt kaptak még. Elég durvák voltak, vettem 1000ft csipkedés, kannibalizmus ellen port, meszet, és most kezdenek normálisak lenni, de a söprű a kezembe, és oda csapok nekik. Egy nagy baj van 1db tojás naponta!!! hát rohadt jó, most mégis szerinted mit csináljak velük??? Mert 3hete hozták meg az előnevelt csibéket, elkerítettem őket, de most 7hetesek kb, /20kettő hasznosítású, 30fehér hús csibe/nagyon szépek, azokat is ők hozták, de nem volt velük semmi baj.Állandóan esznek, hova fér ennyi beléjük? Teljesen kivagyok, mert nekem azt mondták, hogy nagyon szépeket hoznak, 9hónaposak, fiatalok,hát valóban!!! tök szörnyek.És azért elég durvák. Tudnál tanácsot adni? szerinted tojnak, még? 550ft/db volt,mert mire kisebbek, meg nőnek, addig sok kell!

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.05.14. 08:37:50

Én is kezdő vagyok, nem egy szakértő, de én nem bánom, hogy rövid úton megszabadultam a letojtaktól.
A fiatalabbakkal az a jó, hogy tulajdonképp ahhoz a kajához szoknak majd, amit adsz nekik.
Tényleg, majd írok arról is, mivel kell a húsnak szántakat etetni, mert nagyon nem ugyanazzal, mint a tojónak szánt tyúkokat.

A letojtakról és a tojáshozamukról csak annyit, hogy egy agrár fórumon olvastam egy arcos hozzászólást olyantól aki ezeket a tyúkokat árulja, hogy mit panaszkodnak a vevők, hogy nem tojnak a tyúkok, mert hogy kérem azokat úgy kéne tartani, meg etetni, ahogy a "tojásgyárban" voltak.

Szóval no comment, nem tudok sok okosat mondani, a saját véleményem, hogy nem fognak sokkal többet tojni, mint ha valami igénytelen, kettős hasznú tyúkot tartanál, aki inkább kapirgál egész nap és a szemes kaja csak hab a tortán, illetve a napi étkezésén.

A mi letojt tyúkjaink is annyit zabáltak, hogy szinte szétdurrant a begyük, nem tudom miért.

Ha gondolod, vegyél nekik Jolovit nevű vitamint (kis zöld műanyagpalack, kb. 2-3dl 500ft), ezt az ivóvizükbe kell önteni (kb. 5liter vízhez pár mililiter), én is adom most nekik, a kopasz tyúkjaim már kezdenek tőle tollasodni.
Havonta, azt hisze 1 hetes kúraszerű formában adható.

Getz 2012.05.15. 08:41:05

@Zsuzsanna13: Nem akarlak elkeseríteni, de akár 2-3 hónap is kell, hogy kiheverjék a takarmány átállás sokkját, és elkezdjenek kitollasodni. Addig az utóbbira fogják a táplálkozással felvett meszet, és fehérjét fordítani, és nem a tojásra. Zoolit, Futor, Jolovit jó ötlet, segít a gyors kitollasodásban.

Zsuzsanna13 2012.05.15. 09:17:54

@Getz: Nagyon köszönöm, vettem nekik, Bábolnai takarmány meszet, Kafocit, és tojótápot,kukorica darát, ezt adták a gazda boltban. Szerinted még vegyek Jolovit, Zoolitot? A tojótápot meddig adjam? 30db tyúkot hoztam, tegnap volt egy hete hogy itt vannak, már nem csipkedik egymást csak egy egy alkalommal. Meg hosszabbítottam a helyüket kaptak egy nagy füves területet hozzá egész nap ott kapirgálnak, lukat főtőrnek, el vannak. Tegnap 2tojás volt, eddig 1db vagy egy sem. Tudsz még tanácsot adni??? Már nem félnek, sőt van 3db tollas, ami nagyon szép,/a többi tök kopasz,/ már az egyiket meg lehet simogatni, mindig a lábam alatt van, mintha menekülni akarna.Azt csipkedik,de nem is eszik annyit,pedig az összes edényt befogtam már, süt a nagy sütő tepsimet is oda adtam nekik. Kis segítséget kérek??? Jó ez a blog mert hasznosat tanul az ember. Köszönöm nektek, a hasznos infókat.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.05.15. 09:43:07

Szerintem a tojótápot adjad folyamatosan nekik.
Az a baj, ha egyet kikezdenek a többiek, azt ritkán akarják békén hagyni.
Lehet, hogy egy ideig egyáltalán nem fognak tojni, de majd ha öszeszedték magukat, belendülnek.

Getz 2012.05.15. 10:52:27

@Zsuzsanna13: Alapvetően, két érvem van a tojótáp ellen. 1. Drága! Utána számolva, többe kerül a táp, mint a tojás. 2. GMO-s szójával készítik, és ált. antibiotikumot is tartalmaz (ez lehet csak egyéni szoc-problem :S ). Ritkán, átállítás miatt kell adni tápot, ilyenkor fokozatosan, 1-2 hetes ciklusokkal 1/2, majd 1/3 arányban keverem a saját darával (búza, kukorica, árpa, Zoolit, Futor - esetleg borsó, napraforgó, vagy tritikálé). Ha tápot adsz, a Jolovit annyira nem lényeges, mert vitamin premix van benne, a Zoolit viszont sokat segít az ásványi anyag visszapótlásban (és nem adagolhatod túl, mint pl. vitamint).

A csipkedésről ezt írja a szakirodalom:

"...A kiváltó ok sokféle lehet. A takarmány-, fehérje-, ásványianyag- és vitaminellátás hiányosságai külön-külön vagy együttesen okozhatják. Más esetben a takarmány csekély rosttartalma. Szerepet játszhat a csirkék unatkozása, különösen szemcsézett takarmány etetésekor, amikor az állatok rövid idő alatt jóllaknak, s a fennmaradó időben unatkozva egymást kezdik csipegetni. Többen észleltek kannibalizmust nyers hús etetése után, ezért húst csak főve, darálva és darába keverve etessünk. Tartási hibák is kiválthatják. Ilyenek a zsúfoltság, túl meleg ól, túl alacsony vagy igen magas páratartalom. Külső élősködők és a vedlés is mint inger szerepelhet..."
Fábián-Wettelstein - A háztáji baromfi egészségvédelme

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.05.15. 14:14:07

@Getz: Hát, ez mind nagyon szép, egyet is értek vele, csakhogy Zsuzsa letojt tyúkjai nem biztos, hogy ettől megtáltosodnak.

A tyúkjaimmal én sem etetek tojótápot (megjegyzem pl. a 150 ft/kg napraforgó mellett annyira nem drága a táp...), de ezek nem is nagyon igénylik.

Nem tudom milyen tapasztalatod van a letojt tyúkokkal, de aki ismerős ilyeneket továbbtartott tojás miatt, az általában csalódott. Nagyon lassan lendültek vissza a tojástermelésbe, és ha úgy etették őket, mint az egyszerű kettős hasznú tyúkokat, akkor kevesebbet tojtak, mint azok.

A tojáshoz leginkább fehérjére van szüksége ( szotyi, szója) a tyúknak, abból is leginkább állati fehérjére.
Ha ezt kapirgálással ( egy jó nagy területen ) nem tudja összeszedni, akkor valahonnan pótolni kell, erre pl. jó a tojótáp, szerintem senki nem tud hallisztet, vagy vérlisztet venni, én legalább is nem tudok.

Espelette 2012.05.15. 15:28:47

A letojt tyuk nem azt jelenti, hogy leselejteztek a tojasgyarbol? Ennek oka pedig az, hogy "kitojta" magat, lecsokkent a tojastermeles, vagyis nekem logikus, hogy sok tojasra nem erdemes szamitani a tovabbiakban. Persze, a jo takarmanyozas, vitaminok biztos jot tesznek majd nekik, de nem tudom, fognak-e valaha normalisan tojni. Nekem nincs semmifele tapasztalatom veluk. Ami a vadsagukat illeti, az elso kommentben zsuzsi_buvar leirta a korulmenyeiket, allando stresszben elo joszagokrol van szo, nem csoda, hogy agresszivak.

Getz 2012.05.15. 15:39:45

Megtáltosodni valóban nem fognak, de ilyet nem is állítottam. ;) Nagyon régóta "mentünk ki" a ketrecek fogságából tyúkokat, de általában ősszel, amikor a vedlés miatt szórják ki őket. Ennek több előnye is van. Télen egyébként is a létfenntartásukhoz használják az energiát, és a vedléssel egyébként is kieső tojáshozam különbsége kevésbé feltűnő. :D Februártól viszont házi koszton szépen tojnak.

Talán a legutóbbi (1 hónapja) beszerzett fehér, kajlatarajú Leghornokkal fogok először befürödni. Ezeknél a zizis digóknál (őrült olasz) valami nagyon nem kerek. :S

A fehérjével kapcsolatban talán félreértettük egymást. Igazad van, szükséges. Arra akartam reflektálni, hogy vékony az a vonal ahol megéri a tartásuk és a takarmányozásuk. Megvesszük a tápos tojást a boltban, vagy drágában előállítjuk ugyanazt otthon. Szerintem legyen természetes és tudjam mi van benne, ha már hazai (inkább legyen kicsit sárgább és savanyúbb, de legyen a miénk - ha élhetek ezzel a képzavarral :) ).

Getz 2012.05.15. 16:01:23

@Espelette: Nem egészen. A tyúk a ~20-24. héttől kezd el tojni és a termelés csúcsát a 32-36. hét körül éri el (mondjuk évi 240 tojást), ehhez képest második tojóévben (nem ugyan az, mint a naptári év) már csak 75-80%-a a tojáshozam, a harmadik tojóévben 65-70%-a.

Azért szórják ki, mert a tojóév (perzisztencia) végén (pl. a vedlés miatt) jókora szünet van, és nem éri meg addig takarmányozni, annak a fényében hogy az alatt is lényegében csökkenni fog a várható tojáshozam. Inkább újakat állítanak a termelésbe.

Espelette 2012.05.15. 16:41:04

@Getz: Tehat gyakorlatilag az elso tojoev vegen lecserelik az osszeset? Ezt nem tudtam, koszonom az informaciot! Igy valoban erdemes veluk foglalkozni, hiszen meg tovabbi tojoevek vannak elottuk.

Zsuzsanna13 2012.05.20. 08:41:21

Sziasztok! Képzeld Roza tegnap 6db tojás volt előtte 1-2db, teljesen megszelídültek, nem hagynak békén, állandóan meg kell simogatnom őket, folyton a lábam alatt vannak. Csak darát, meg egy kis búza volt közte, főtt rizsa, krumpli mész, Kafocit,sok zöld ezt kapják.Kapirgálnak, szuper jó fejek. Már soknak tollasodik a háta feneke, Tegnap ástam egy kis Lyukat, nem ismerik a kukacot,úgy kellett a csőréhez adni, na aztán már ment minden magától. A csigát nem eszik meg. A kicsik 8.hetesek? vagy a fene tudja, mert minden fajta van, na azok, meglátják az ásót, és már nem engednek el./50db van/ eltudod képzelni hogy nem tudok ásni, mert az ásó tetején, állnak, félek hogy levágom a lábukat.Azok mint a villám állandóan kukacot ennének.Szerinted a hangya fészek, tele van tojással? azt lehet adni nekik? Vagy csali kukacot? Nincs annyi kukac a földben amit meg ne ennének.De természetesen megeszik a darát, és kis rizsát, zöldet vágok bele, nem pazarolnak. Tegnap beültem a tyúk ólba, elég nagy, látom hogy az egyik be ült a fészekbe, és furcsán kotyorog, a többi oda állt velem szembe, és beszélgettem velük, mondtam hogy csönd mert a pipi tojik tojást, hát ha hiszed ha nem olyan csönd volt csak néztek mind, mit akarok? De ezt senki nem hiszi el, még hogy a tyúknak nincs esze!!!!Nagyon is okosak, volt egy tojás, kiszedtem, de a tyúk bent maradt, és dobálta a szalmát hátra,ezt olvastam már hogy akkor tojik, hát 10perc múlva lementem, és ugyan abba a fészekbe volt még 1db.de ez furcsa kettőt tojna egymás után???? Fantasztikusak!!! Ne haragudj hogy ennyit írtam de jó valakinek el mesélni, mert tényleg olyan hihetetlen.Lehet hogy már meg hülyültem, de én szeretem az állatokat, és pillanatok alatt meg szelídítem. Ez az én bajom, levágni, nem én fogom, a szomszédom.Hétfőn lesz 2hete hogy nálam vannak, már nem idegeskedek, nekem nagyon szuper ha így is tojnak, ne legyenek táposok.Köszönöm, hogy megoszthattam veletek a tapasztalatomat, és meg hallgattok. Örülök, hogy rád találtam. Láttam írtad hogy nálatok 150ft a napraforgó, nálunk Pécsen 250/kg, ezért nem tudok beszerezni, mert akkor vennék 20kg de csak postán kellene küldeni, de senki nem válaszol vissza.Nem tudom hogy tudnák szerezni? Ha esetleg tudnátok adni tanácsot???? meg köszönném. Szép napot Zsuzsanna

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.05.20. 11:20:54

@Zsuzsanna13: Jaj, én nagyon örülök, hogy ennyit írsz! Nagyon jó olvasni.:) A tyúkok szerintem se buták, csak néha olyan csökönyösek tudnak lenni.:) Legalább is az enyémek.
250 a napraforgó? Na az nem semmi. Én meg teljesen abban voltam, hogy itt Pest környékén tuti minden drágább, mint az ország egyéb területein.

Zsuzsanna13 2012.07.02. 11:42:56

Szia Rosa bocsi de kicsit ki voltam, elvették a nyugdíjamat, az őstermelőimet, pénz nélkül nincs semmi. Le kellett vágni a 30db fehér hús csibét mert vissza fejlődtek. Ha hiszed ha nem 50-80dkg -sak voltak.Úgy hogy tök ki vagyok. Szeretném a véleményedet kikérni,gondolkodtam a keltetőgépen, de igazi magyar piros tojó tyúkokat szeretnék beszerezni. Jó fajta tojást, ha tudnál ebben segíteni? Hogy lehetne megültetni egy tyúkot hogy kotlós legyen???Vagy beszerezni, egy kotlóst? de az meg nem biztos hogy az új helyen megül! Hát elég sok a problémám, és nem tudom már mit csináljak. 25000ft, ennyit kapok, most, és vissza kellett adnom az őstermelőimet is, mert a kettő nem megy. Tök jó nem mégis miből éljünk meg 17éves a fiam,hát nagyon rossza a helyzetünk. segítségedet előre is köszönöm. Zsuzsanna

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.07.02. 12:33:31

Hát ez nagyon szomorú, nem is tudom mit írhatnék.
Nem mehetett együtt a nyugdíj az őstermelőivel?
Nem könnyű a helyzeted, nagyon sajnálom.
Én sajnos messze lakom Pécstől, de talán valaki olvas minket és tud neked segíteni, honnan szerezhetnél be ott a környéken kotlóst, tyúkot és keltetni való tojást.

newborn 2012.10.04. 20:36:09

Sziasztok!
Már régebben olvasgattam errefelé.. De most "tollat"ragadtam-azon apropóból, hogy "apánk" hozott 3 (leírva is sok, látva meg bőven) SZÖRNYETEGET. Szó szerint, rondák, kopaszok,(akárcsak Nálad) büdösek és fosnak!, mint a víz. És ha már lúd legyen kövér alapon az egyik nem tudja használni az egyik lábát-magyarul csetlik-botlik. Már amennyire a vak sötétben láttam őket.
Az első shockot még nem hevertem ki-talán ők sem-szóval nem tudom mi lesz reggel, dehogy jobb nem, az tuti.
Apánkat ráuszítottam a vasasra, a reggelt ott kezdi, kerítésért fog sorba állni-merthogy én "ezeket" be nem engedem az őslakosok közé az fix, külön zárom őket-jobb a békesség alapon.
Ja, a második útja az állatdoki-féreghajtóért, szintén biztos ami biztos alapon...

Ahogy olvasom az étkezéssel is gondok lehetnek-remélem így is lesz :) A holnapom se legyen szebb a mainál.

Egyébként akiken volt már tapasztalata ilyen leharcolt lényekkel-lesz ezekből valaha valami? , pörköltön kívül-bár a mostani állapotukat elnézve, inkább csak a "kutya vacsorája".

És a sántának vajon van még esélye-legalább annyi, hogy kikupálódjon? (apánk szerint csak azért sántít mert aludt és felkeltettük--legalább Ő megőrizte a humorát :D )

newborn 2012.10.04. 20:40:15

Ó közbe látom a kommenteket-szóval nagyjából válasz is van a kérdéseimre :)

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2012.10.09. 08:18:23

@newborn: Biztos bal lábbal kelt fel.:)
Nálunk itt sokan csinálják, hogy etetik pár hétig kukoricával, aztán irány a fagyasztó.

papakedvence 2012.10.09. 19:37:59

@newborn:
A papa vegyen tyúktetűre való port is, vagy a dokinál, vagy a kertész áruházban, mert ha tetvesek, a többit is elfertőzik. Egyenként megfogni, két lábat a két kézbe, fejjel lefelé tartva, a szárnyak alatt, a combok belső felületét, visszafelé simítva a tollat, több helyre is juttatni. ( elöl hátul )
A büdös majd elmúlik, kiszellőzik a tolluk, már ami van rajtuk. Ki is fog nőni, két három hónap, mire felöltöznek.
A fosást lehet, hogy a stressz okozta, rendbe jönnek majd a normális kajától. (remélhetőleg)
Ezen mi is átestünk, amikor kitojt tyúkokat vettünk.
Sok sikert, üdv: Marika

newborn 2012.10.14. 18:58:34

Sziasztok!

Aa, nem volt az bal láb, csak hirtelen sokkot kaptam :)

De jelentem, élnek-sőt!tegnap előtt valamelyik tojt is egyet :)
És valóban már nem olyan szagosak, sőt-mintha- a tolluk is nő.
Nem tetvesek, volt alkalmam többször is innen-onnan összeszedni őket ( már értem úgy, hogy szabadon kolbászolnak és hol itt, hol ott ültek el estére :)), és akkor fel kellett vegyem őket.
A fos@s is elmúlt, még volt neki egy pár napig, lehet tényleg a stressz-egyébként én is erre gondoltam.

Tegnap este betettem őket a japánok közé, a fél kilós azóta is terrorizálja őket.

Olvastam egy másik "fejezetben", a lábcsipkedést-nekem ők csinálták, kiszúrták,hogy nem a teljesen zárt cipő van rajtam és nekem estek, de már leszoktak róla, mert párszor seprűvel mentem le közéjük.

Szép estét MIndenkinek :)

Miki851 2013.01.03. 14:27:33

Végigolvastam itt a dolgokat és nekem szerencsém volt ezekkel a "szörnyekkel". Én 10db-ot vettem még áprilisban és nem voltak ilyen gondok. Az első nap 10tojás volt, tökre megörültem, h ezek tényleg milyen jók lesznek! :D Persze azután csak 2db tojás volt, meg volt, h egy sem, de ez sem tartott tovább 3hétnél. Az enyémek inkább tojtak és nem növesztettek tollat. Féltem, h így télen megfagynak azzal a kevés tollal, de szerencsére nem. Most 2-4 váltásban tojnak. Tavasszal még venni akarok, remélem akkor sem kapok ilyen "szörnyeket".
Az összeengedésről én azt olvastam, h este kell őket összerakni, amikor már elültek és érdemes befújni őket, h azonos szaguk legyen. Talán vizet írtak meg kevés ecetet, amivel be kell. Az is sokat számít, h mit kapnak az új helyen enni, mert a nagyüzemben ugye tojótápot kaptak és ha az ember elkezdi szemes takarmánnyal etetni, akkor nem esznek és amíg megszokják, addig a tojástermelés is megáll. Én eleinte tojótápot adtam, aztán fokozatosan kevertem vegyesdarával és most már kizárólag ezt kapnak meg konyhai maradékot.
Az összeeresztéssel sem volt nagy gondom, a tyúkudvarban ütötték a jércéket, de csak ha azok közel merészkedtek hozzájuk. Aztán az jutott az eszembe, h legyenek egy közegben, de nagy helyen, szóval a kertbe engedtek össze őket mindig és ma már semmi probléma nincs velük.

zsuzsi_buvar 2013.01.08. 00:28:02

@Espelette: en is igy tudom, valoszinu h a most hozott ex-bat tyukjaink fiatalabbak, mint az eredeti allomany, pedig a kbseget zongorazni lehetne kozottuk, tojashozamban is :(
Egy tojoev utan lecsokken a hozam, en is igy tudom. A gyari selejtek kb masfel evesek altalaban es meg 1-3 evig elnek, ami kevesebb, mint egy rendesen tartott elete. (mondjuk en egyaltalan nem gazdasagi megfontolasbol tartok tyukot, bar a bolti £2/feltucat biotojasnal, amit amugy veszek, ezek tuti olcsobban hozzak a tojast, meg biotappal etetve is - es itt nem lehet szemestakarmanyt kapni tonna mennyiseg alatt, muszaj tapot adjak, meg ha GMO szoja is van benne :((( )

zsuzsi_buvar 2013.01.08. 00:29:53

@Zsuzsanna13: annyira jokat irsz, orom olvasni :)

zsuzsi_buvar 2013.01.08. 00:33:38

@Zsuzsanna13: ize, nem mindig annyira jokat, azota mi ujsag?

Zsuzsanna13 2013.01.08. 09:34:58

@zsuzsi_buvar: Szia Zsuzsi köszönöm hogy írtál, az igazság, hogy senki nem válaszolt többször kértem, mikor szükség lett volna, utána egyedül Getz-től kaptam választ, és utána már nem írtam, pedig olvasom, mert sokat tanulok belőle. Hát csak rosszat írhatok,!!!!! a róka kinyírta a 18gyönyörű 5hónapo s csirkéket kakast, gyönyörűek voltak, a szívem szakadt meg. De én is kinyírtam a rókát, a csibéket teli tömtem felvágott erős patkányméreggel, kis fagyállóval, 5db ot töltöttem, meg és már nem jött vissza. Sajnálom, de nekem ez egy nagy veszteség, most a patkányok készítenek ki de irtom őket. De közbe ingyen egy vevőmtől kaptam kotlóst tojásokkal, azt keltettem, 14kelt ki egy hősi halált halt, egyet a kis unokám agyon dédelgetett mikor itthon voltak,egyet az öreg tyúkok a letojtak amivel nagyon átvertek, azok megöltek, egyet a hülye kutyám játszásból kinyírt. Most 10vannak, abból 4-5kakas, mert a fene tudja a pompon fejűről hogy az kakas-e, 6hó.múltak, már a nagy gyönyörű kakasom már nagy fiú, eddig a tyúkokat agyúsztálta, hál istennek 4 db rohadékot elvitt a vőm, csak kettő tyúk maradt, az egyiknek ki csípték a combját, elég kicsi de állandóan azt gyepálja a kakas, meg a kotlóst, Na az nem hagyja magát, két fajták a csirkék, kakasok, van nagy fajta, és kis fajta köztük. Remélem februárba elkezdenek tojni, és ha netán a kotlósom megülne keltetnék, de én a piros igazi házi tyúkokat szeretnék, nekem ezek a pomponosak nem igazán jönnek be. Zsuzsi nagyon köszönöm hogy írtál, minden tanácsot elfogadok, segítenél?????? Én most a zöldel vagyok bajba, mert a nagy kert tiszta, ki nem tudom le engedni őket, mert nincs bekerítve, most csiráztatok búzát, és azt keverem a kukorica darába, meg szotyit kapnak, hát sokat ki kaparnak, pedig nagy edénybe van nekik. Szeretnék, beszerezni tojótyúkokat, de nem letojtakat, piros kettős hasz-uakat. Köszi hogy írtál, Segítenél?????? Üdv Zsuzsi

kenőmagostyuk 2013.01.11. 10:49:25

@Rosa Rugosa:
Miskolcon 200Ft a napraforgó.:(
@Miki851:
Nekem is bejöttek ezek a "szörnyek"... Áprilisban mikor hozzánk kerültek az egész család a kedvüket kereste. Nem volt jelentős tojáskiesés, nem kaptak tápot mióta itt vannak csak zöldet meg konyhai hulladékot.
Decemberben(mert mikor máskor) kicsit pihentek napi 1-2 tojás volt,(biztos fáztak)mostanra napi 7-8.(megjegyzem áthoztam még párat a szomszédból, az idiótákból, wellnesselni).Jelenleg 22 vannak. A 4 kelt csibénkből 1 et megfogtak a kutyák, 2 meg épp ma kukorékolt először. Szóval Karcsival együtt 3 kakas jut a 22 tyúkra. Jó ez az arány szerintetek ?
Hátha megint lekotlana valamelyik tavasszal.

Miki851 2013.01.11. 14:08:56

@kenőmagostyuk: Örülök, h ilyen szerencséd volt velük. 3 kakas tökéletesen elég a 22tyúkra, de a tojások "termékenységét" le tudod ellenőrizni, ha felhasználásnál van a sárgája szélén ilyen kis fehér valami, akkor a tojás termékeny, én 8 tyúkra számolok egy kakast és ez akkor nagyon tuti, ha fiatal a kakas ez a szám lehet akár 10-12 is.

könyvbolond_konyhatündér 2013.01.12. 18:19:40

Én szép lassan elkezdtem a nyáron vett letojt tyúkokat levágni. Levágtam a7-ből 4-et, aztán szünetet tartottam,hideg volt, más dolgom volt. Közben a 10 jércém elkezdett tojni, igenem, de 2 kakas maradt velük, és komoly harcok voltak. A kisebbik szabályosan depressziós lett, a másik nem engedte enni, rúdra ülni, tyúkokat pitélni. Úgyhogy áttettem a 3 maradék gyári tyúkhoz. Ott most kiválóan érzi magát, nőtt is szerintem, lelkesen igazgatja a 3 tyúkját, bár azok nem igazán hagyják magukat. Csak egy tojik közülük, kétnaponta, a másik kettő egész nap a házban bujkál, még enni is félve jön le a rúdról vagy a tojóládából, nem szeretik, ha a kakas elkapja őket. Remélem tavaszra meggondolják magukat. Az egyetlen öreg tyúk, aki elvan a kakassal, néha kijön a szabadba, egy frissen kitollasodott félig kopasznyakú.
Ezek a gyári tyúkok egyébként nem eszik a zöldséghéjat, hiába kotyog nekik a kakas, hogy itt a finom ennivaló. Két kis darab sütőtököt tettem ki nekik két napja, még ott van szinte érintetlenül. A saját nevelésű társaság legalább a belét kicsipkedte, és a káposztát is eszi.

Zsolt Mohos 2017.01.05. 16:46:43

@Zsuzsanna13: A patkány ellen tacskó kutyus tartását javaslom. Kijön a tyúkokkal, macskákkal és vérében van a patkány írtása.
süti beállítások módosítása